کتابهای تازه منتشر شده پژوهشگاه

انتشارات جدید پژوهشگاه

۰۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۱۷۰ اسلاید اصلی آموزشی
انتشارات جدید پژوهشگاه

کتابهای تازه منتشر شده پژوهشگاه

 


 جهانی شدن و چالش های دولت جمهوری اسلامی ایران

 

مساله اصلی کتاب حاضر بررسی چالش‌های عمومی یک دولت  در عصر جهانی‌شدن است که کند و کاو آنها می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل  دیگر در امر سیاستگذاری و مدیریت چالش‌های سیاسی باشد. کتاب درصدد است تا  در قالب چارچوبی روشمند، چالش‌هایی را که دولت جمهوری اسلامی ایران در عصر  جهانی‌شدن پیش رو دارد مورد بررسی قرار دهد. در فضای سیاسی- اجتماعی دنیای  فعلی گروه­ها، سازمان­ها، تشکل­ها و بخش‌های مختلفی در سطح ملی، منطقه‌ای و  بین‌المللی هستند که ذی­نفوذ بوده و در برابر خواست و اراده یکدیگر،  هم­آوردی و گاه هم­نوایی می‌کنند و دیگر دولت، تنها بازیگر و یا در پاره ای  از موارد حتی بازیگر اصلی نیست و اگر به درک درستی از این فضا دست نیابد  با چالش‌های بیشماری مواجه می‌گردد. این چالش‌ها دولت‌هایی را بیشتر درگیر  می‌کند که دست به نهادسازی‌های مختلفی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی  برای افزایش سطح کارآمدی و مشروعیت خود نزده باشند.

 

علوم انسانی و فناوری

 

با ظهور انقلاب صنعتی و گسترش کاربرد فناوری‌های نوین در زیر  بخش‌های تولیدی و خدمت‌رسانی، اندیشمندان مختلف همواره پرسیده‌اند که آیا  استفاده روزافزون از فناوری به بهبود رفاه همه‌جانبه انسان و وضعیت زندگی  اجتماعی او انجامیده است یا خیر؟ بدون شک توسعه و گسترش روزافزون فناوری  زمینه افزایش رفاه مادی و تأمین بهتر نیازها و خواسته‌های بشری را به همراه  داشته است، اما بروز جنبه‌های نامناسب اجتماعی، زیست‌محیطی و اخلاقی سبب  شده است که برخی به توسعه فناوری با دیده تردید بنگرند.

 به‌هرحال روند توسعه فناوری و تغییرات اجتماعی و انسانی  جوامع نشان می‌دهد که امکان توقف و یا کاهش سرعت توسعه فناوری در جوامع  وجود ندارد و بایستی با ملاحظات انسانی و اجتماعی عوارض و جنبه‌های منفی  این تحول را کاهش داد. کتاب حاضر مجموعه سخنرانی‌های اندیشمندان مختلف در  حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که هرکدام تلاش کرده‌اند در حوزه تخصصی خود  تعاملات و نسبت‌های انسانی و اجتماعی توسعه فناوری را تبیین نمایند و  راهکارهایی برای استفاده از فرصت‌ها و کاهش تهدیدات پیش رو پیشنهاد کنند.


نظر شما :