مطالعات برنامه آمایش سرزمین استان کرمان با همکاری مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و جهاد دانشگاهی واحد استان کرمان انجام وبه تصویب رسید

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۱۸۷۰ اسلاید اصلی پژوهشی پربازدیده ترین اخبار
مطالعات برنامه آمایش سرزمین استان کرمان با همکاری مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و  جهاد دانشگاهی واحد استان کرمان انجام وبه تصویب رسید

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، مطالعات برنامه آمایش سرزمین استان کرمان که با همکاری مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و جهاد دانشگاهی واحد استان کرمان انجام شده ۱۰ مهرما ۹۸  در  جلسه کمیسیون تخصصی شورای ‌عالی آمایش سرزمین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با موفقیت دفاع شد. این مطالعات شامل دو بخش مطالعات وضع موجود و برنامه ریزی و سیاستگذاری است که مشتمل بر 70 جلد گزارش مطالعاتی و اسناد پشتیبان و یک جلد گزارش سنتر و یک جلد چکیده نهایی است. پژوهشگاه علوم انسانی با بسیج بیش از 10 نفر از اعضای هیات علمی گروه‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، اقتصاد، مدیریت و آینده‌پژوهی در تدوین مطالعات فضایی -کالبدی و نیز کل مطالعات برنامه‌ریزی و سیاستگذاری (مرحله دوم) نقش داشته است. در ضمن این مطالعات بیش از 30 پنل با افراد ذینفع وذینفوذ و چندین جلسه کارشناسی با اعضای کارگروه آمایش استان و دو جلسه بحث و بررسی با استاندار وقت کرمان برگزار شد.

یافته های مطالعه که جهت گیری توسعه 20 سال آینده استان را مشخص می کند با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگان امور بخشی سازمان و نمایندگان سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های منطقه و استان‌های همجوار استان هرمزگان و به ریاست امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، در محل سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح و مورد تائید قرار گرفت.

از نکات برجسته این گزارش می‌توان به بررسی‌های ژئوپلیتیکی و نگاه به آینده اقتصاد جهان و تأثیرهای آن بر استان در بررسی وضع موجود استان، استراتژیک بودن استان در بین استان‌های کشور، ترانزیت کالا، مولفه‌ها و فرآیندهای داخلی اعم از محلی، منظقه‌ای و بین‌المللی و کنش‌های بازیگران سیاسی، اقتصادی و امنیتی ‌اشاره کرد.

قبلا نیز گزارش سنتز تهیه شده برای برنامه آمایش استان کرمان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور مورد تقدیر قرار گرفته و به عنوان الگوی مطالعات سنتز به همه استانها ابلاغ گردیده بود.

ضمن تبریک به همکاران واحد جهاد دانشگاهی کرمان و اعضای هیات علمی و گروه های پژوهشی پژوهشگاه، انجام این مطالعه و همکاری دو واحد استانی و پژوهشگاهی، می تواند به عنوان الگویی برای همکاری بین واحدی مورد بررسی قرار گیرد.


نظر شما :