بازدید طلاب مدرسه علمیه معصومیه قرچک از پژوهشگاه

۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۲۰۸۹ پژوهشی نشست و سخنرانی ها
بازدید طلاب مدرسه علمیه معصومیه قرچک از پژوهشگاه

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه روز چهارشنبه مورخ 17/7/98 طلاب مدرسه علمیه معصومیه قرچک از پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی بازدید کردند. در این مراسم که با حضور رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی، آقای محمد جواد چیت­ساز، و رئیس پژوهشکده علوم انسانی، آقای دکتر محمد کمالی زاده، و خانم دکتر فروزنده جعفرزاده پور مدیر گروه جوانان و مناسبات نسلی و خانم دکتر مژگان محمدی مدیر گروه الهیات و فلسفه تشکیل شد، ابتدا دکتر سید رضا شاکری معاون پژوهشی پژوهشگاه ضمن خیر مقدم به طلاب به معرفی فعالیتهای جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه علوم انسانی پرداختند. ایشان بعد از ارائه توضیحاتی درباره فعالیتهای پژوهشی در جهاد دانشگاهی و ماهیت و اهداف این طرحها بر  لزوم کاربردی بودن آنها و کمک به حل مسائل و مشکلات جامعه  تأکید کردند.

 سپس سرکار خانم جعفرزاده معاون پژوهشی مدرسه علمیه معصومیه ضمن تشکر از مسئولین پژوهشگاه برای میزبانی و فراهم کردن شرایط آشنایی بیشتر طلاب با محیط پژوهشی و فعالیتهای پژوهشی، ابراز علاقمندی کردند که در صورت امکان طلاب بتوانند از تجربیات و ظرفیتهای علمی پژوهشگاه استفاده کنند.

پس از آن خانم دکتر محمدی مدیر گروه پژوهشی الهیات و فلسفه پژوهشگاه ضمن توضیح درباره فعالیت­های علمی گروه­های پژوهشی درباره لزوم ورود الهیات به عرصه­های کاربردی و کمک به حل مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی صحبت کرد. ایشان  گفتند انجام چنین کارهایی مستلزم ورود متفکران و پژوهشگران دینی در عرصه کارهای میان رشته ای و استفاده از تجربیات حوزه و دانشگاه است. سپس ایشان در مورد برنامه­های علمی­ای که تاکنون گروه در خصوص دین و مقتضیات زمان، دین و عقلانیت نوین، انسان شناسی مقایسه ای و علوم شناختی و قرآن انجام داده است توضیحاتی برای حضار دادند. ایشان تأکید کردند که تغییرات بنیادین در علوم انسانی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وکاربردی سازی علوم انسانی مستلزم انجام تحقیقات جامع انسان شناسی  در حوزه های واقعیت­ها و ارزشهای انسان است. سپس ایشان پیشرفت سریع علوم شناختی در جهان و رشد نامتوازن آن در ایران و توجه به برخی از رشته ها از جمله علوم اعصاب و علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی و غفلت در زمینه­های علوم انسانی مانند فلسفه و دین را علت توجه گروه به علوم شناختی در برنامه چهارم دانست. به نظر ایشان علوم شناختی به علت قابلیت میان رشته­ای بودنش می­تواند در ورود دین به عرصه های کاربردی کمک زیادی بکند.

سپس خانم دکتر فروزنده جعفرزادهپور مدیر گروه جوانان و مناسبات نسلی  به ارائه توضیحاتی درباره موضوعات پژوهشی در گروه جوانان و مناسبات نسلی و پژوهشکده علوم اجتماعی پرداخت. ولی مسئله وضعیت تعاملات بین نسلها در سپهر اجتماعی امروز را موضوع حائز اهمیتی دانست که باید برای تقویت تعاملات بین نسلها به کوچکترین واحد اجتماع یعنی خانواده اهتمام ویژه نمود. وی تاکید کرد که تغییر در ارتباط بین نسلها و کاهش ارتباطات چهره به چهره و کلامی می تواند عامل بازدارنده انتقال فرهنگ و تمدن به نسلهای آتی شود. توجه به تغییرات سبک زندگی از دیگر موضوعات عنوان شده در این بحث بود که وی به اهمیت سبک زندگی و لزوم شناسایی علمی شاخص های آن برای شناسایی وضعیت سبک زندگی در کشور و نیل به سبک زندگی اسلامی اشاره نمود.

پس از آن طلاب به طرح پرسشهایی در باره پژوهش و نحوه استفاده از مشاوره­های اعضای هیئت علمی پژوهشگاه پرداختند که از سوی مسئولین حاضر در جلسه پاسخ داده شد. بعد از جلسه پرسش و پاسخ ایشان به بازدید از پژوهشکده­های علوم انسانی وعلوم اجتماعی پرداخته و با اعضای هیئت علمی درباره فعالیتهای پژوهشی در حوزه تخصصی­شان گفتگو کردند. مراسم با بازدید طلاب  از کتابخانه پژوهشگاه پایان یافت.


نظر شما :