نشست طلاق عاطفی از سلسه نشست¬هایی مسائل اجتماعی ایران برگزار شد

۰۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۲۴۵۰ پژوهشی نشست و سخنرانی ها
نشست  طلاق عاطفی از سلسه نشست¬هایی مسائل اجتماعی ایران برگزار شد

نشست  طلاق عاطفی از سلسه نشست­هایی مسائل اجتماعی ایران برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی در راستای اجرای سلسه نشست­هایی مسائل اجتماعی ایران که در دستور کار سازمان امور اجتماعی کشور قرار دارد، در تاریخ 01/08/98 با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد  دانشگاهی نشستی با موضوع طلاق عاطفی در وزارت کشور برگزار گردید. سخرانان این نشست آقای دکتر ایرج فیضی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، آقای دکتر ستار پروین، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و خانم دکتر ناهید هنرمند، کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی بودند.

 در ابتدای این نشست آقای دکتر صارمی رئیس مرکز رصد اجتماعی کشور بعد از طرح بحث و ذکر اهمیت پرداختن به موضوع طلاق عاطفی بیان کردند که در رابطه میزان طلاق عاطفی در کشور آماری وجود ندارد و علاوه بر این تحقیقات صورت گرفته در این زمینه از فراوانی اندکی برخوردار هستند با این موضوع طلاق عاطفی یکی از آسیب­هایی است که گریبانگیر خانواده در ایران شده است.

در ادامه نشست دکتر فیضی بیان کردند که مفهوم طلاق عاطفی از دقت تعریف نظری و تعریف عملیاتی برخودار نیست و اجماع درباره خود این مفهوم وجود ندارد و عموماً با سایر آسیبهای موجود به تعریف آن پرداخته می شود. ایشان همچنین با استناد به داده­های طرح ملی خانواده عنوان کردند که احتمال طلاق در کشور 3.75 درصد میزان آمار طلاق موجود است.

خانم دکتر هنرمند از زاویه دید روانشناسی و مشاوره به بحث طلاق عاطفی مورد بررسی قرار دادند و عنوان کردند  تحلیل آماری سامانه آمار مشاوره سازمان بهزیستی کشور نشان می­دهد که مشکلات اجتماعی زوجین شامل مشکلات با همسر، پرخاشگری ، فقدان مهارت­های ارتباطی ، بی­وفایی، بدرفتاری عاطفی، بی اعتمادی، تعلل و کوتاهی در انجام وظایف، اعتیاد با فراوانی، بی­مهارتی، سوءظن­های زناشویی و مشکل با خانواده اصلی همسر می­شوند. ایشان همچنین بیان کردند که دریافت مشاوره طلاق نسبت به مشاوره ازدواج 3 برابر بیشتر است. این آمار گویای آن است که مراجعه زوجین برای دریافت مشاوره و آموزشهای ازدواج و خانواده به طور معمول دیر صورت می­پذیرد و زوجین زمانی مراجعه می­کنند که بحرانهای خانوادگی به منتهای شدت خود رسیده است. لذا اقدامات پیشگیرانه و توانمندسازانه آموزشی و مشاوره­ای در این رابطه مورد نیاز است.

 آقای دکتر پروین نیز ابتدا مروری بر نتایج پژوهشهای صورت گرفته در زمینه طلاق عاطفی بیان کردند که یکی از مهم‌ترین مسائل خانواده در ایران، افزایش نرخ طلاق در دو دهه اخیر بوده است و طبق بررسی صورت گرفته، نسبت طلاق به هر صد ازدواج در سال‌های 65 تا 75، 75 تا 85 و 85 تا 90 به ترتیب برابر 35/10، 89/7، 08/12 و 33/16 درصد است.  ایشان همچنین بیان کردند که طلاق عاطفی مانند هر نوع تعامل انسانی متقابل ناظر به کمیت و کیفیت روابط زوجین است و عنوان کردند که علل زمینه ساز طلاق عاطفی شامل زمینه ها ی کلان و ساختاری مانند جهانی شدن و بازاندیشی سنت ها و ارزشها؛ در سطح نهادی زمینه­های مانند آنومی نهادی و تضعیف نهاد خانواده؛ برهم خوردن تعادل نهادی و سطله نهاد اقتصاد بر نهاد خانواده و زمینه های خرد شامل عدم رضایت جنسی/ برآورده نشدن انتظارات/ ناهمسآن‌همسری/ میزان دخالت خانواده/ اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی/ میزان استفاده از  شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی/ ساختار قدرت خانواده/فشارها و فرسودگی شغلی/قبح طلاق می­شوند.

 

 

 


نظر شما :