نخستین سمپوزیوم و کارگاه آموزشی بین‌المللی “بازآفرینی شهری و تحلیل راهبردهای فضایی” برگزار شد

۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۶۴۷۱ اسلاید اصلی نشست و سخنرانی ها
نخستین سمپوزیوم و کارگاه  آموزشی بین‌المللی “بازآفرینی شهری و تحلیل راهبردهای فضایی” برگزار شد

به گزار روابط عمومی پژوهشگاه نخستین سمپوزیوم و کارگاه  آموزشی بین‌المللی “بازآفرینی شهری و تحلیل راهبردهای فضایی” از سوی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و با همکاری دانشگاه لیسبون، مرکز تحقیقات معماری، شهرسازی و طراحی (CIAUD) پرتغال و موسسه پرهام عمارت افرند، در تاریخ ۳ و ۴ اسفند ماه با حضور بیش از 150 نفر برگزار گردید.

 پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی میزبان حضور شهرسازان و معماران، برنامه‌ریزان و طراحان شهری، طراحان منظر و محیط، کارشناسان اجتماعی،  متخصصان مرمت بنا و محوطه‌های تاریخی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و به عنوان مخاطبان این کارگاه بوده است. در روز نخست برنامه،  ابتدا دکتر مهشید منزوی  مدیر کل دفتر تخصصی علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی  ضمن خوش آمد گویی به میهمانان و حاضرین در کارگاه به تشریح برنامه های این سمپوزیوم پرداخت. وی همچنین ابراز امیدواری کردند که نتایج کارگاه به مطالعه بهتر و عالمانه تر تحقیقات مرتبط با موضوع باز آفرینی بیانجامد  و در صورت موفقیت کارگاه  ادامه آن را در سال آینده داشته باشیم.

 در ادامه محمد سعید ایزدی استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان به تشریح سیاست های بازآفرینی شهری پایدار در ایران پرداخت مرور دوره های مختلف نوسازی و بهسازی شهری در کشور ،  ویژگی های عملکردی این دوره ها ، چگونگی روند طی شده و در نهایت وجه تمایز برنامه های بازآفرینی شهری از جمله مواردیست که توسط وی به آن پرداخته شد.

بوچانی رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از سخنرانان بعدی کارگاه بودند که به مقایسه شاخص های مختلفی مانند تراکم جمعیتی در نواحی فرسوده شهری با کل شهر تهران پرداختند  بررسی وضعیت موجود بافت های فرسوده  و ناکارآمد شهری و ضرورت تغییر رویکرد در سطوح مختلف سیاست گذاری، مدیریتی و اجرا  بخش های مورد بررسی وی بودند.

 محمد تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی  استانداری  و خانم زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی  شهر تهران  هریک به بررسی ابعاد مختلف بافت های ناکارآمد شهری و محدودیت ها و فرصت های موجود پرداختند آذر تشکر با رویکردی جامعه شناختانه به معرفی و تبیین چالش ها و فرصت های سیاست بازآفرینی شهری در حیطه عمل پرداخته و  عوامل مختلف تأثیرگذار بر مطالعه و تهیه طرح های نوسازی و بازآفرینی شهری  را تشریح نمودند .

 کاوه حاجی علی اکبری مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران  از دیگر سخنرانان این سمپوزیوم بودند  که  توسعه محلی  و چگونگی آن و نقش آفرینان اصلی این حوزه را مورد بررسی قرار داده و جایگاه برنامه های سازمان نوسازی را در روند توسعه محلی تبیین نمودند.

اما سخنرانان خارجی این کارگاه پروفسور فرناندو موریرا داسیلوا و پروفسور فرانسیسکو سردورا از مرکز تحقیقات معماری، شهرسازی و طراحی(CIAUD)  پرتغال بودند که پروفسور فرانسیسکو سردورا به عنوان میهمان خارجی حاضر در مراسم به ارایه متدولوژی و ابزارهای چیدمان فضا و تجربیات شخصی و علمی و همچنین تجربیات جهانی در خصوص بازآفرینی شهری پرداختند. 

 در روز دوم کارگاه هم برنامه های آموزشی مختلفی ارایه گردید، میترا کریمی از سازمان نوسازی شهر تهران  اقدامات اجتماع محور و مشارکت اجتماعات محلی در توسعه اجتماعی محدوده های ناکارآمد را تشریح نمودند  زمینه های ایجاد و تشدید محدوده های فرسوده و ناکارآمد شهری،  نقاط قوت و فرصت ها،  آسیب های اجتماعی موجود در محدوده ها و برنامه ریزی محله مبنا و رویکرد دارایی مبنا  از دیگر  مواردیست که وی به آن پرداخت.  

محمد سالاری ( پژوهشگر حوزه اجتماعی و اقتصادی) ، اسد رازانی( رئیس پژوهشکده علوم توسعه اجتماعی جهاد دانشگاهی)، حمید رمضانی ( مدیر گروه پژوهشی معماری و منظر شهری پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی) و الهام امینی ( دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان تهران) به ترتیب با عناوین بازآفرینی از منظر ذهنی شهروندان، مدیریت بحران در بافت های شهری فرسوده و نابسامان شهر تهران ، ضرورت و شیوه‌های مشارکت مردمی در پروژه‌های بازآفرینی شهری و سازمان نظام مهندسی ساختمان متضمن بازآفرینی شهری پایدار ارائه کردند. همزمان با آنها در بخش دیگر، پروفسور فرانسیسکو سردورا و مهندس سید مومن فواد مرعشی ( پژوهشگر دکتری دانشگاه لیسبون پرتغال) در کارگاه جداگانه ای با عنوان متدولوژی و ابزار های چیدمان فضا  به آموزش نرم افزارDepthmap x   به مدت 12 ساعت پرداختند.

لازم به ذکر است با توجه به دریافت مجوز از دفتر مقررات ملی ساختمان، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور ( دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی ) حاضر در این سمپوزیوم از امتیاز ارتقاء پایه شهرسازی بهره مند شدند، همچنین به تمامی شرکت کنندگان در کارگاه، از طرف مرکز تحقیقات معماری، شهرسازی و طراحی کشور پرتغال (CIAUD) گواهی 12 ساعته آموزشی و همچنین گواهی حضور از طرف جهاد دانشگاهی صادر خواهد شد.

 

 


نظر شما :