برگزاری جلسه شورای علمی گروه پژوهشی معماری و منظر شهری

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۶ کد : ۲۸۱۷۲ پژوهشی
جلسه شورای علمی گروه پژوهشی معماری و منظر شهری پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی سه شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ در محل سالن اجتماعات پژوهشکده برگزار شد.
برگزاری جلسه شورای علمی گروه پژوهشی معماری و منظر شهری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، در این جلسه آقایان محمدسعید ایزدی (مدرس دانشگاه و عضو شورای علمی گروه)، مصطفی حسینی (معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری منطقه 12 و عضو شورای علمی گروه)، رضا عسکری مقدم (رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری) و حمید رمضانی (مدیر گروه پژوهشی معماری و منظر شهری) حضور داشتند.
در ابتدای جلسه حمید رمضانی به ارائه گزارش از فعالیت های در حال اجرا و انجام شده گروه پرداخت و به معرفی و شرح برخی از فعالیت‌های ترویجی گروه از جمله انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه لیسبون پرتغال (ارسال نسخه نهایی جهت امضاء) در راستای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشترک و ترجمه کتاب walkable city rules: 101 steps for making better places)، پژوهش‌های در حال اجرا از جمله شناسایی و مستندسازی بناها و فضاهای واجد ارزش شهر تهران، تدوین سند ملی «توانمندسازی و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در ایران» و برگزاری دوره‌های تربیت مدرس بازآفرینی شهری پایدار (TOT) اشاره کرد
او در در ادامه ارائه خود مباحث مربوط به انعقاد قراردادهمکاری با شرکت بازآفرینی شهری پایدار برای نیازسنجی و ارائه محتوای آموزشی بازآفرینی شهری در استان‌های تهران، گلستان، قزوین، البرز و سیستان و بلوچستان را بیان کرد.
سپس محمد سعید ایزدی مدرس دانشگاه و عضو شورای علمی گروه از پروژه‌های انجام گرفته توسط گروه استقبال کرد و به مستندسازی اطلاعات گردآوری شده در طول پروژه‌ها پرداخت. وی ضمن اشاره به کار ارزشمند و نظامند گروه با عنوان مستندسازی تجارب و اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری (وقت)، تاکید داشت در ذیل تمامی پروژه‌ها، اطلاعاتی گردآوری می‌شوند که بسیار ارزشمندند و با اهتمام به مستندسازی این داده‌ها می‌توان مجموعه‌های گرانقدری را تدوین، تهیه و منتشر کرد که در دسترس عموم قرار بگیرد. این داده‌های مستند می‌توانند منابع ارزشمندی را برای متخحصان فراهم آورد. در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسترها و رسانه‌های موجود نیز بهره گرفت.
در ادامه مصطفی حسینی به بیان تجربیات اقدامات انجام گرفته مشابه در منطقه 12 تهران پرداخت و گفتند فعالیت‌های زیادی بخصوص در محلات سنگلج و عودلاجان صورت گرفته که هرکدام از این اقدامات و پروژه‌ها به مانند یک کارگاه آموزشی است و قابلیت انتقال این تجربیات وجود دارد. به طور مثال در محله عودلاجان تهران، بازآفرینی و مرمت یک خانه ارزشمند، موجب ایجاد موجی گردید که یک محدوده را متحول کرد و چند بنای دیگر نیز در اطراف آن خانه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفتند.
او در ادامه به ارائه دیدگاه ها و نظریات خود در رابطه با موضوع پرداخت و گفت شهر را بایستی به مثابه سامانه‌ای پویا در نظر گرفت و تصمیمات را بر اساس روند تغییرات شهر اتخاذ نمود. وی در ادامه به تجربه بازآفرینی میدان مشق تهران اشاره کرد و گفت در این پروژه، برخی پیشنهاد می‌کنند که کل میدان را به روی سواره ببندیم. این در صورتی است که نبایستی عجله کرد و بایستی مداخلات را گام به گام اجرا کرد. متاسفانه در برخی موارد تعجیل در اجرای پروژه ها منجر به پیامدهای منفی شده است.
پس از آن محمدسعید ایزدی با اشاره به لزوم آینده پژوهشی و ظرفیت‌های موجود در این زمینه، برگزاری کرسی هم اندیشی با نگاه به آینده پژوهشی نسبت به مسائل کلان در حوزه شهری هم راستا با اهداف گروه را پیشنهاد دادند و گفتند بایستی تا جایی که ممکن است شهر و مسائل کلان شهری را پیش بینی کرد تا بتوان اقدامات لازم را در زمان مقتضی انجام داد. این موضوع لزوم آینده پژوهشی در مسائل شهری را بیش از بیش آشکار می‌سازد.

 

کلید واژه ها: گروه معماری و منظر شهری جلسه شورای علمی


نظر شما :