توسط پژوهشگاه ابعاد و زوایای فرزندکشی در خانواده خرمدین بررسی شد؛

برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی و روابط نسلی، از تعارض تا گسست

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۹ کد : ۳۲۱۴۲ نشست و سخنرانی ها
این نشست در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور اساتید صاحبنظر از رشته های جامعه شناسی، فقه و حقوق و ارتباطات به صورت مجازی توسط گروه پژوهشی جوانان و مناسبات نسلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با همکاری دفتر مطالعات رصد و پیوست اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به صورت مجازی برگزار گردید.
برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی و روابط نسلی، از تعارض تا گسست

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ در ابتدای نشست دکتر تقی آزادارمکی به بیان مطالب خود پرداخت و ضمن ترسیم اشکال روابط نسلی در یک جامعه به بررسی تغییرات روابط نسلی در جامعه امروز اشاره کرد. ایشان نقش و تاثیرگذاری میانسالان در سپهر اجتماعی به دلیل دسترسی و مالکیت منابع، را بسیار فراتر از نقش جوانان دانست و تاکید کرد که میانسالان موجب ایجاد وضعیت بی شکلی در روابط بین نسلها شده اند. دکتر آزاد ارمکی در ادامه توضیحات خویش همچنین به تاثیر میانسالان در کنشهای اجتماعی و مطالبات جوانان اشاره نمود و روند آینده ارتباطات بین نسلها با توجه به تغییرات سبک زندگی تبیین نمود.
دکتر محمد روشن به عنوان دومین سخنران از منظر فقهی و حقوقی به موضوع قتل فرزند پرداخت. ایشان ضمن بررسی آیات مربوط به قتل و فرزند کشی در قرآن نشان دادند که در قران و فقه هیچ شاهدی برای مصونیت والدین از مجازات قتل فرزندان وجود نداشته و آیات و روایات با تعیین دیه فرزند برای والدین قاتل بر این مهم تاکید دارد که والدین باید حقوق فرزندان را رعایت نموده و از آنها مراقبت نمایند. این موضوع تا به حدی مورد توجه دین مبین اسلام است که حتی برای سقط جنین نیز دیه مشخص شده است. علی رغم تاکیدات و رویکردهای فقهی و دینی متاسفانه قوانین مدنی در این زمینه به درستی و مطابق با دستورالعمل های دینی تدوین نشده و این معضل با اصلاح برخی از قوانین تشدید گردیده است. بدین ترتیب دکتر روشن بر این باور است که ضروری است اهالی و بزرگان دین و صاحبان اندیشه دینی با اجماع و بررسی های مناسب به اصلاح قوانین با توجه به احکام الهی اقدام نمایند. این امر موجب خواهد شد تا مجریان قانون در موضوعات قتل فرزند بر اساس قوانین مستدل و بر گرفته از دین، حقوق مقتول را در نظر بگیرند. از سوی دیگر اصلاح قوانین مجازات قتل فرزند بازدارندگی قوانین را افزایش داده و موجب می گردد تا والدین کمتر رفتارهای  خشونت آمیز نسبت به فرزندان داشته باشند و یا به قتل آنان اقدام کنند.
سومین سخنران دکتر هادی خانیکی مشخصا به موضوع قتل فرزند در خانواده خرم دین و نقش رسانه ها در انتشار آن پرداخت. ایشان بر این باور است که ضرورت دارد در تعادلی در انتشار اخبار وجود داشته باشد تا وجدان جمعی جریحه دار نشود. انتشار این خبر نگاه جامعه را نسبت به مفهوم «پدر» و «مادر» تحت تاثیر قرار داد. لازم بود که رسانه ها به اخباری از والدین فداکار و ایثارگری که برای حمایت از فرزندان خویش مصائب و مشکلات زیادی را متحمل شده و از خودگذشتگی فراوانی می کنند نیز می پرداختند. رسانه ها به دلایل مختلف اخلاق روزنامه نگاری را رعایت نکردند. نخست اینکه اظهار متهم را بدون بررسی های قضایی منتشر کردند. دوم انتشار مستندات و فیلم هایی از نحوه ارتکاب به جرم از دیگر اقدامات غیر حرفه ای رسانه ها بود. وی ضمن برشمردن برخی عوامل دیگر تاکید کرد که رسانه های باید در پوشش خبری تلاش کنند که از عادی سازی یا آموزش رفتارهای نابهنجار اجتماعی اجتناب کنند.
در پایان دبیر جلسه دکتر فروزنده جعفرزاده ضمن جمع بندی مباحث مطروحه در نشست به بررسی وضعیت کنترلهای غیر رسمی اجتماعی نظیر نظارتهایی که توسط دیگران مهم مانند اعضای خانواده و اقوام و حتی همسایگان اعمال می شود به تغییر میزان چنین تعاملاتی در جوامع مدرن شهری و کاهش اثرگذاری این نظارتها بر رفتار اعضای خانواده با یکدیگر و نظارت بر تعاملات بین نسلی اشاره نمود. جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی نشست تخصصی بابک خرمدین مناسبات نسلی فروزنده جعفرزاده پور


نظر شما :