آغاز همکاری مشترک پژوهشگاه با پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

اجرای طرح پژوهشی «انجام مطالعات و تدوین سند آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان»

۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵ کد : ۳۳۴۰۴ اسلاید اصلی پژوهشی تفاهم نامه همکاری
قرارداد همکاری مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با محوریت پژوهش و اجرای طرح « انجام مطالعات و تدوین سند آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان (استان سیستان و بلوچستان) » منعقد شد.
اجرای طرح پژوهشی «انجام مطالعات و تدوین سند آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان»

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ این طرح پژوهشی به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی ظرفیت ها و بهره برداری بهینه از منابع موجود در شهرستان تفتان و بهبود شاخص های اجتماعی جمعیت و محرورمیت زدایی شهرستان با تاکید بر ایجاد بستر لازم برای آبادانی و پیشرفت عدالت محور روستاها توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با توجه به تجارب مفید و موثر در اجرای طرح های پژوهشی در مناطق محروم استان های کرمان، ایلام، آذربایجان غربی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان طی یک قرارداد مشترک با پژوهشکده سوانح طبیعی آغاز شده است.
اسد رازانی عضو هیأت علمی گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای پژوهشگاه و همکار طرح بیان داشت؛ در راستای اجرای این طرح یک تیم مطالعاتی متشکل از گروه مطالعات زیست محیطی و منابع طبیعی، گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی، گروه مطالعات اقتصادی، گروه مطالعات زیرساختی و کالبدی و گروه مطالعات نهادی و مدیریتی در بخش های مربوطه در چارچوب شرح خدمات ابلاغ شده، سازماندهی شده است. این پژوهش درصدد است ضمن تبیین مفهوم معیشت پایدار، توسعه ظرفیت آن و شناسائی شاخص های موثر در پایداری معیشت بویژه حفظ و ارتقای ارزش افزوده ناشی از فعالیت، زمینه های کاربست آنها را تعیین و از طریق ارائه استراتژی بهینه مطابق با ویژگی های منطقه، ساز و کاری مشخص در نیل به بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین منطقه ارائه نماید.
وی افزود با توجه به هدف اصلی طرح «بهبود معیشت خانوارها و پایداری اشتغال»، بدیهی است مبنای اصلی مطالعات در طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان، با محوریت بخش اقتصادی خواهد بود. بر همین اساس در چارچوب زنجیره ارزش (VCA) سعی شده اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با کسب و کارهای اصلی نقاط روستایی شهرستان (هم به صورت اسنادی و هم به صورت میدانی) جمع آوری گردد. سپس با بررسی حلقه های مختلف زنجیره تولید هر کسب و کار (کلیه فعالیت ها و اقدامات هم پیوند کسب و کار)، مسایل کلیدی در طول زنجیره تولید شناسایی گردد. سپس با ارایه راهکارهایی که با هم اندیشی خبرگان، کارآفرینان پیشرو و جامعه محلی حاصل شده، سند آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان تدوین گردد.
شهرستان تفتان واقع در محدوده میانی استان سیستان و بلوچستان، یکی از شهرستان های تازه تاسیس این استان است که بر اساس مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۸، با ارتقا بخش نوک آباد از توابع شهرستان خاش به شهرستان تبدیل شد. شهرستان تفتان با مساحت 4647 کیلومترمربع دارای یک شهر و 284 آبادی دارای سکنه دایمی است که در مجموع با 44176 نفر جمعیت، شهرستان تفتان را تشکیل می دهد. طبق اطلاعات مرکز آمار جمعیت شهرنوک آباد برابر با 5261 نفر عنوان شده است.

جمیعت شهرستان تفتان به تفکیک تقسیمات سیاسی

بخش مرکز بخش جمعیت بخش نام دهستان مرکز دهستان جمعیت دهستان
مرکزی دهپابید 23001 تفتان جنوبی تمندان 11725
اسکل آباد اسکل آباد 6015
نازیل نازیل 11097 نازیل بهرآباد 6838
چاه احمد چاه احمد 4259
گوهر کوه شیر آباد 10078 گوهرکوه گوهرشهر چاه درختی 5386
شیرآباد کاواری 4692
جمع 44176 جمع 38915

 

موقعیت شهرستان تفتان در تقسیمات سیاسی استان و کشور

 

گفتنی است این پژوهش کاربردی، با همکاری اعضای هیأت علمی گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مرکز خدمات تخصصی شهری و روستایی پژوهشگاه انجام خواهد شد و نتایج این طرح می تواند جهت بهره برداری در اختیار مراکز ملی سیاست گذاری توسعه مناطق محروم و مراکز محلی در حوزه اجرا و عملیاتی کردن اهداف و برنامه های توسعه منطقه ای قرار خواهد گرفت.

 

 


نظر شما :