پروژه طراحی نورپردازی برج میلاد با مشارکت طراحان حرفه‌ای کلید خورد

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۹ کد : ۳۵۶۵۲ پژوهشی
نشست توجیهی پروژه طراحی نورپردازی مجموعه برج میلاد با حضور ۱۳ شرکت برتر کشور در حوزه نورپردازی شهری و با نظارت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد.
پروژه طراحی نورپردازی برج میلاد با مشارکت طراحان حرفه‌ای کلید خورد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، این گردهمایی با حضور مهدی علیپور معاون فنی و عمرانی مجموعه برج میلاد، نمایندگان سیزده شرکت پذیرفته شده در فراخوان پروژه طراحی نورپردازی مجموعه برج میلاد، افشین داورپناه مدیر پروژه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و تعدادی از کارشناسان تخصصی نورپردازی شهری در مجموعه برج میلاد برگزار و درباره ابعاد گوناگون این پروژه گفتگو  شد.

در ابتدای این گردهمایی داورپناه، ضمن اشاره به جایگاه ملی و اهمیت نمادشناختی برج میلاد، کم‌توجهی و حتی بی‌توجهی به موضوع نورپردازی را در حوزه شهری یکی از نقاط ضعف جدی طراحی و معماری شهری کشور دانست و گفت: علیرغم اهمیت مبحث «نور» در معماری سنتی ایران، متاسفانه در طراحی شهری و منظر شهری امروز فضاهای عمومی شهرهای ایران، «نورپردازی»  بیشتر موضوعی حاشیه‌ای است و در بهترین حالت، صرفاً با هدف روشن کردن فضاهای عمومی و به اصطلاح «قشنگ کردن» فضاهای عمومی شهری مورد توجه قرار می‌گیرد. به دلیل نورپردازی‌های غیرکارشناسی و غیراصولی از جمله نصب و روشن کردن بی‌‌مورد و غیر قابل توجیه چراغ‌ها به‌ویژه چراغ‌های رنگی، نورهای موضعی بی‌هدف، به نازیبایی شهر، آشفتگی نوری، آلودگی و اختلال نوری در فضاهای شهری منجر شده است.
وی افزود: در طراحی نورپردازی مجموعه برج میلاد، با توجه به اهمیت و جایگاه مهم این مجموعه، به‌ویژه اهمیت نمادشناختی و نشانه‌شناختی برج میلاد، کوشش شده‌است تا ساز و کار تعریف شده برای رسیدن به طراحی نورپردازی اصولی و کارشناسی مجموعه و برج میلاد، کاملاً کارشناسی باشد و حتی بتواند الگویی برای سایر نورپردازی‌های شهری باشد. تلاش خواهیم کرد تا با اجرای موفق و مستندسازی این تجربه، ضمن رقم زدن رخدادی ملی در حوزه نورپردازی شهری، الگویی مناسبی برای کارهای مشابه ایجاد کنیم.
در ادامه علیپور، به شرایط موجود نورپردازی در مجموعه برج میلاد و همچنین نقاط ضعف و نقاط ضعف نورپردازی موجود اشاره کرد و بیان داشت: اگر چه در خارج از کشور شرکت‌های قدرتمند و معروفی در حوزه نورپردازی فعال هستند و برخی از این شرکت‌ها نیز برای طراحی نورپردازی مجموعه برج میلاد اعلام آمادگی کرده‌اند، اما ما معتقدیم با تکیه بر ایده، دانش و توانایی شرکت‌های نورپردازی داخلی نیز می‌توانیم به طراحی مناسب و شایسته‌ای برای نورپردازی برج میلاد دست یابیم.
وی همچنین استفاده از توان مدیریت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی را پشتوانه علمی خوبی برای هدایت، راهبری و کمک به این پروژه دانست و گفت: طرح‌های برگزیده نورپردازی برج میلاد، توسط یک هیئت داوری بررسی خواهد شد؛ در این بررسی ابعاد هنری، معمارانه، منظر شهری، وحتی ابعاد فرهنگی و نمادشناختی طرح‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ همچنین وضعیت و پشتوانه‌های ایرانی ـ اسلامی طرح‌ها. ابعاد فنی و اجرایی پروژه نیز در کمیته‌ای فنی بررسی و تائید خواهد شد و در نهایت طرح انتخاب شده برای اجرا به مناقصه گذاشته خواهد شد.
سپس محمد فربد حنیفی، مشاور پروژه و مدیر عامل انجمن روشنایی و نورپردازی ایرانیان، ضمن اشاره به نکاتی فنی درباره نورپردازی این مجموعه و همچنین ارائه توضیحاتی درباره محدویت‌ها و فرصت‌های این پروژه، اظهار امیدواری کرد که با مشارکت همه شرکت‌های داخلی فعال در حوزه نورپردازی شهری، این پروژه بتواند به نقطعه عطفی در تاریخ نورپردازی شهری و محیطی ایران تبدیل شود.

در پایان نشست نمایندگان شرکت‌های نورپردازی پذیرفته شده در این فراخوان ضمن طرح پرسش‌های خود، از بخش‌های گوناگون برج میلاد بازدید کردند. گفتنی است شرکت‌های پذیرفته شده در فراخوان این پروژه که در نشست توجیهی آن نیز حضور داشتند عبارت‌اند از:

1- شرکت نیروان احداث  درخشان، 2- شرکت توان احداث پارس، 3- شرکت توسعه تدبیر روشنا، 4- شرکت پردازشگران، 5- شرکت روشنایی شید، 6- شرکت تجهیزات نیرو رسان سهند، 7- شرکت گلنور، 8- شرکت آر جی ئی، 9- شرکت نورسا فرم، 10- شرکت بهین پرتو کیان، 11- شرکت رنگین کمان هنر شرق، 12- شرکت فام‌نگار، 13- شرکت شهاب توشه، 14- شرکت پایا رسا الکترونیک، 15- شرکت طرح و فن آبگینه، 16- شرکت لنا افراتاب، 17- شرکت نوین روشنا یوتاب.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برج میلاد طرح پژوهشی افشین داورپناه


نظر شما :