کد خبر: ۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
پنجمین نشست از برنامه کرسی مطالعاتی فرهنگ و امنیت برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه پنجمین نشست از برنامه کرسی مطالعاتی فرهنگ و امنیت با موضوع(چالش های امنیت ملی در عصر دانایی محور) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزارشد

.سخنران: آقای دکتر فرشاد مومنی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)

مهمترین نکات مطرح شده در نشست:

· پدیده انقلاب دانایی هم وجوه پازیتیو دارد و هم وجوه نرماتیو. یکی از عناصر گوهری انقلاب دانایی پیوند میان فرهنگ و اقتصاد و پیوند میان این دو با بحث امنیت است.

· پدیده انقلاب دانایی به آن دلیل به دوران حاضر اطلاق می شود که در هیچ زمان دیگری در تاریخ، دانایی تا این اندازه منشاء خلق ارزش افزوده نبوده است.

· تحولات عظیم تکنولوژیک به نوبه خود تغییرات و تحولات در توانمندی انسان ایجاد می کند که باعث رشد صعودی وار دامنه تولید می شود. همین مساله نیز هزینه فرصت را برای جوامعی که به دستاوردهای انقلاب دانایی دست پیدا کرده اند یا نکرده اند افزایش می دهد و همین نکته است که انقلاب دانایی را با امنیت ملی پیوند می زند.

· ما برای بقا در سطح نظام ملی در عرصه داخلی و بین المللی با چالش های فراوانی روبرو هستیم. در همین زمینه توجه به انقلاب دانایی و دانستن میزان رابطه ما با این پدیده، موجب می شود تا نسبت سنجی خود با دنیای خارج را واقع بینانه تر ترسیم کنیم.

· آنچه به عنوان اقتصاد مقاومتی از آن یاد می شود (هر چند استفاده از این اصطلاح در ایران با سوء تفاهم هایی همراه است) به منزله بررسی و محاسبه فرصتها و تهدیدهای ناشی از شوک های برون زا و آمادگی برای مواجهه با آنها است. به این معنا که چگونه قدرت خود را در برابر تهدیدات به آن اندازه بالا ببریم که از فرصتها به بهترین نحو بهره برده و از تهدیدات جلوگیری کنیم. مساله اقتصاد مقاومتی فقط برای کشورهای ضعیف نیست بلکه کشورهای قدرتمند صنعتی هم با آن مواجهند.

· از منظر آسیب شناسی باید گفت که تاریخ نشان داده است که هزینه فرصت ما در مواجهه با شوک های بیرونی بسیار بالاست. به عنوان نمونه بر مبنای یک تحقیق مشخص شده است که بیش از 85 درصد اشتباهاتی که دولت پهلوی در شوک اول نفتی مرتکب شد در دهه گذشته و در جریان شوک دوم نفتی هم از جانب دولت وقت تکرار شده است که البته اختصاص به دولت خاصی ندارد بلکه وجه نهادی آن مهم است که نشان از یک روند تکرارشونده دارد. این تداوم اشتباهات در حالی صورت گرفته است که ما شاهد رشد چندبرابری دانشکده ها و فارغ التحصیلان اقتصادی هستیم. این تجربه تاریخی نشان از آن دارد که دانایی در ارتقاء کیفیت زندگی ما هیچ نقشی ندارد و اصولا در درک این مفهوم دچار سوء تفاهم هستیم.

· توجه به پدیده انقلاب دانایی ما را به حوزه فرهنگ می کشاند و تاکید بر این نکته مهم که انقلاب دانایی موجب آزاد شدن زمانی برای انسانها شده است که متولیان فرهنگی هیچ برنامه ای برای مدیریت این زمان آزاد شده در اختیار ندارند.

· به طور کلی انقلاب دانایی هم موجب تحول در الگوی تولید (از سخت افزاری به نرم افزاری) شده است و هم ارزش انسان را در توسعه جوامع بسیار ارتقاء داده است و بدینگونه بر کرامت انسانها افزوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: