به همت مرکز علمی و تخصصی ارزیابی تاثیرات اجتماعی پژوهشگاه انجام شد؛

اختتام طرح پژوهشی «ارزیابی تأثیرات اجتماعی تغییر کاربری پایانه شرق جدید»

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۱ کد : ۴۳۸۸۷ پژوهشی
مدیر مرکز ارزیابی تأثیرات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی از اتمام طرح پژوهشی ارزیابی تأثیرات اجتماعی تغییر کاربری پایانه شرق جدید خبر داد.
اختتام طرح پژوهشی «ارزیابی تأثیرات اجتماعی تغییر کاربری پایانه شرق جدید»

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ دکتر هادی برغمدی ضمن اعلام اختتام این طرح پژوهشی اظهار کرد: پایانه شرق جدید که موضوع تغییر کاربری آن چند سالی است مطرح شده است ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ 30 ﻫﻜﺘﺎر در محله سرخه‌حصار واقع در ناحیه 4 منطقه 13 شهرداری تهران قرار گرفته است. این پایانه مسافربری در حال ساخت، در اراضی مجاور جاده دماوند پس از سه‌راه آزمایش واقع‌شده است. بهره‌گیری توامان از روش‌های کمی و کیفی و استفاده از نظرات بخش زیادی از ذی نفعان طرح و مشارکت آن‌ها در انجام پژوهش و به ویژه بهره‌مدی از دانش آن‌ها در تدوین نظام مدیریت تاثیرات را از جمله مهمترین ویژگی‌های این پژوهش عنوان نمود.
برغمدی افزود: در این پژوهش علاوه بر شناسایی تاثیرات این تغییر کاربری در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و... برخی پیشنهادها نیز به کارفرما در جهت کاهش پیامدهای منفی آتی طرح ارائه شد که برخی از آن‌ها به این قرار است:
- تعیین وضعیت زمین‌های محدوده سرخه‌حصار (ده ترکمن، ده سرخه‌حصار، زیتون، همه سین و...).
- برگزاری جلسات با سازمان‌های مرتبط  به‌منظور رفع مشکل زمین که در محدوده اراضی ملی و پهنه حفاظتی محیط‌زیست قرار دارد.
- ارتقا و افزایش سطح دسترسی به سیستم حمل‌ونقل عمومی (ناوگان اتوبوس‌رانی، مترو، تاکسی، ون) از مکان‌های اصلی شهر تهران (سه‌راه تهران‌پارس، سه‌راه افسریه، میدان رسالت و...)
- ایجاد قطب گردشگری شرق و توزیع عادلانه کاربری‌ها در شرق تهران.
- استفاده از استانداردهای مناسب‌سازی برای حضور اقشار آسیب‌پذیر، ضرورت خلق فضای مناسب برای استفاده گروه‌های مختلف سنی، جنسی، کم‌توان و ناتوان.
- اطلاع‌رسانی در طول فرآیند تغییر کاربری به شهروندان تهرانی به‌ویژه ساکنان پهنه شرقی و کاربران مجموعه سرخه‌حصار.
- آگاه سازی و تبلیغات در خصوص طرح و جلب مشارکت مردمی.
- برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها، مراسم ملی و آئینی، استفاده از صنایع خلاق (تئاتر، گردشگری، موسیقی، صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و...)، توجه به طراحی فضاهای مکث و استقرار برگزاری‌ها، جمع‌ها و فعالیت‌های خانوادگی (دوچرخه‌سواری خانوادگی، رستوران، بازی‌های گروهی و...).
- استفاده از ظرفیت روستاها اطراف مجموعه به‌منظور پشتیبانی خدمات قطب گردشگری.
- طراحی مسیرها و فضاهای خلاق، استفاده از عناصری طبیعی نظیر گیاهان تزیینی سازگار و آب‌نماهای تلفیقی برای تزیین فضای مشترک، ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی
و...

گفتنی است کارفرمای این طرح پژوهشی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و بهره بردار آن شهرداری منطقه 13 بوده است.


نظر شما :