گزارش نشست «ارائه تجربیات طرح آبادانی و پیشرفت مناطق محروم کشور»

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۹ کد : ۷۹۶۹ اسلاید اصلی پژوهشی نشست و سخنرانی ها
گزارش نشست «ارائه تجربیات طرح آبادانی و پیشرفت مناطق محروم کشور»

گزارش نشست «ارائه تجربیات طرح آبادانی و پیشرفت مناطق محروم کشور»

 

به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه، سخنرانی با عنوان «ارائه تجربیات طرح آبادانی و پیشرفت مناطق محروم کشور» به همراه پرسش و پاسخ از سوی آقای دکتر احمد حاج‌علیزاده معاون امور توانمندسازی و خدمات اجتماعی بنیاد علوی در تاریخ 29/2/98 ساعت 9 الی 30/10 در محل سالن جلسات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست، دکتر حاج‌علیزاده با ذکر جمله‌‌ای از بیانات مقام معظم رهبری «یک منطقه را در نظر بگیرید، آن‌گاه بپردازید به رفع محرومیت از آن منطقه، به ایجاد اشتغال، ایجاد رونق و هر کاری که لازم دارد یک منطقه را از آب و گل بیرون بیاورید.» اجرای طرح‌های مرتبط با آبادانی و پیشرفت مناطق محروم در بنیاد علوی را توضیح دادند.

ایشان ضمن تشریح عدم موفقیت طرح‌های توسعه اقتصادی در مناطق محروم، تصویری از نتایج برنامه‌های توسعه روستایی در گذشته ارائه دادند. ایشان در ادامه به اجرای طرح موفق آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج کرمان پرداختند و دلایل قرار گرفتن این شهرستان در طرح آبادانی و پیشرفت، سیستم مدیریتی پروژه، مراحل پیشرفت و آبادانی این طرح را توضیح دادند.

معاون امور توانمندسازی و خدمات اجتماعی بنیاد علوی در مرحله اول اجرای پروژه، انجام طرح‌های مطالعاتی، اهداف بنیادین، خروجی‌های مطالعات، نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدید اجرای پروژه را برشمردند و در بخش دوم بسیج جامعه محلی در جهت توانمندسازی و ایجاد معیشت، تشکیل صندوق‌های اعتباری، تشکیل تعاونی توسعه فراگیر روستاها، احداث کارخانه، توسعه محصولات کشاورزی، اعطای تسهیلات طرح‌های اشتغالزایی را توضیح دادند.

    وی در بخش سوم طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج به طرح‌های عمران و آبادانی از جمله احداث و تجهیز مجتع اداری و مساجد، احداث هتل کپری قلعه‌گنج و کارهای زیرساختی از جمله تأمین آب شهرک صنعتی، اجرای آسفالت، احداث 25 دهنه پل شهری، احداث پارک و ... اشاره کردند. ایشان طرح‌های عمرانی و توسعه عمومی از جمله احداث گلخانه، پروژه نیروگاه خورشیدی، احداث ساختمان نیروی انتظامی و همچنین احیاء و بهره‌برداری از معادن منطقه قلعه گنج را نیز از جمله فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرستان قلعه گنج برشمردند.

سخنران در بخش چهارم طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج به خدمات سلامت و بهداشت اشاره داشتند و مواردی از جمله طرح ارتقای سلامت مادران باردار و شیرده را که در کشور برای اولین بار اتفاق می‌افتد را با همکاری وزارت بهداشت و همچنین احداث مرکز درمان بستر را از طرح‌های موفق در این حوزه برشمردند.

ایشان در بخش پنجم، خدمات فرهنگی ـ ورزشی و آموزشی و در بخش ششم خدمات حمایتی انجام شده در طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج را ارائه کردند و در انتها با تطبیق اقدامات انجام شده در قلعه‌گنج با آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد و همچنین آمارهایی از روند سرمایه اجتماعی، انسانی، سازمانی، پایداری اقتصادی، زیرساختی و طبیعی و همچنین‌ آثار استراتژیک اجرای برنامه‌های بنیاد علوی در منطقه قلعه‌گنج از جمله کاهش نرخ بیکاری و ارتقای امنیت منطقه را به‌عنوان خروجی‌های موفق طرح نشان دادند.

دکتر حاج‌علیزاده معاون امور توانمندسازی و خدمات اجتماعی بنیاد علوی در بخش پایانی سخنرانی خود معیارهای انتخاب مناطق جدید در بنیاد علوی جهت اجرای طرح‌های آبادانی و پیشرفت را برشمردند. در پایان سخنرانی طی پرسش و پاسخ حاضران و گفتگو با سخنران بر ضرورت هماهنگی های روشی و اجرایی و نیز آسیب شناسی این الگو تاکید گردید.


نظر شما :