در راستای اجرای سلسه نشست­هایی مسائل اجتماعی ایران نشست خشونت خیابانی برگزار شد

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۲۲۸۷ اسلاید اصلی پژوهشی نشست و سخنرانی ها
در راستای اجرای سلسه نشست­هایی مسائل اجتماعی ایران نشست خشونت خیابانی برگزار شد

نشست خشونت خیابانی برگزار شد

به روابط عمومی پژوهشگاه در راستای اجرای سلسه نشست­هایی مسائل اجتماعی ایران که در دستور کار سازمان امور اجتماعی کشور قرار دارد، در تاریخ 22/07/98 با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد  دانشگاهی نشستی با موضوع خشونت خیابانی در وزارت کشور برگزار گردید. سخرانان این نشست آقای دکتر احمد بخارایی مدیر گروه آسیبهای اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران، آقای دکتر سید مهدی تقوی رئیس مرکز افکار سنجی معاونت اجتماعی ناجا و آقای دکتر محمد رضا قدیرزاده مدیر گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل سازمان پزشکی قانونی کشور بودند. در ابتدای این نشست آقای دکتر صارمی رئیس مرکز رصد اجتماعی کشور بعد از طرح بحث و ذکر اهمیت پرداختن به موضوع آسیبهای اجتماعی به صورت عام و خشونت خیابانی بصورت خاص به ارائه نتایج آمارهای مربوط به موضوع خشونت در جامعه پرداختند و بیان کردند که میزان مدارا و آستانه تحمل مردم کاهش یافته است که نتیجه آن بروز انواع خشونتهای کلامی و جسمی در حوزه­های مختلف است.

در ادامه نشست دکتر بخارایی از زاویه انتقادی، ساختاری و کلان به موضوع خشونت خیابانی نگاه کردند. ایشان همچنین بیان کردند که خشونت خیابانی در سه سطح قابل توجه و تحلیل است. در سطح تحلیل کلان، خشونت خیابانی نمونه‌ای از خشونت اجتماعی و تابع شرایط «ساختاری» است. در سطح تحلیل میانه شرایط شهری به عنوان «سازمان» اجتماعی مد نظر قرار می‌گیرد و در سطح تحلیل خرد، رفتارهای بازمانده از گذشته در میان «گروه‌ها»ی شهری مورد توجه واقع می‌شود.

سپس دکتر قدیر زاده آمارهای مربوط به خشونت در کشور که در سازمان پزشکی قانونی ثبت و  ضبط می­گردد را  در سالهای 1396 و 1397  به تفکیک استانها کشور ارائه کردند و نتیجه گرفتند که روند وقوع خشونت و خودکشی رو به افزایش است.

 آقای دکتر تقوی نیز ابتدا مروری بر نتایج پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394، پیمایش سرمایه اجتماعی 1393 و پیمایشهای ناجا در رابطه با نزاع و درگیری داشتند و بر اساس نتایج پیمایشهای ناجا عنوان کردند که مهمترین دغدغه مردم در اولویت اول به ترتیب: سرقت، اعتیاد، نزاع، طلاق هستند. ایشان همچنین بیان کردند که بیشترین گروه سنی که دغدغه نزاع را به عنوان اولویت خود مطرح کرده اند: 20 تا 40 سال هستند و تمایل به ناآرامی خیابانی در کشور  48 درصد برآورد شده است. ایشان در انتهای مباحث خود پیشنهاد کردند که 1. گروه مطالعاتی ویژه بررسی پدیده نزاع و درگیری تشکیل شود 2.  تعجیل در تدبیر و مدیریت ممکن است نه تنها به حل مسئله کمک نکند بلکه سبب تشدید آن شود 3. به نتایج پیمایش های مهم انجام گرفته دقت بیشتری شود و 4. چرا های مهم در این حوزه را شناسایی و برای آنها پاسخ منطقی ارائه گردد.

 

 


نظر شما :