اداره آموزش و تحصیلات تکمیلی

 

آشنایی با تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه

تربیت پژوهشگر حرفه­ای و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جهاد دانشگاهی و پاسخ به نیازهای جامعه از اهداف و رسالت­های جهاد دانشگاهی است. بدین منظور تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش­دیده و بسترسازی برای جذب نخبگان علمی و پژوهشی در حوزه پژوهش، پژوهشگاه را بر آن داشت تا آموزش در سطح تحصیلات تکمیلی را پیگیری نماید. در این راستا ابتدا مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و سپس دوره دکتری پژوهش­محور برنامه­ریزی گردید.  

دوره کارشناسی ارشد مدیریت پژوهشی

این دوره پس از انجام مراحل آزمون و مصاحبه و پذیرش 20 دانشجو از میان کارکنان جهاد دانشگاهی که حد نصاب علمی لازم را کسب کرده بودند از مهر ماه سال 1383 رسماً آغاز شد. دوره‌ کارشناسی ارشد‌‌ مدیریت‌ پژوهش‌ دوره­ای کاملاً کاربردی و با هدف ارتقای سطح علمی و مهارت حرفه­ای مدیران و کارکنان جهاد دانشگاهی برای مدیریت طرح­های پژوهشی، برنامه­ریزی گردید. این دوره به مدت 3 سال اجرا شد، دانشجو در هر نیمسال حداقل‌ 9 واحد و حداکثر 12 واحد آموزشی را می­توانست انتخاب نماید. دانشجویان دوره مدیریت پژوهش پس از گذراندن 32 واحد درسی آموزشی و پژوهشی فارغ­التحصیل شدند، از میان این دروس 22واحد الزامی و دروس اختیاری 4 واحد و پایان نامه 6 واحد از کل واحدها را تشکیل داد. اهداف این دوره به شرح زیر تعریف شده است:

1- توسعه فرهنگ پژوهش و تحقیق در بدنه بخشهای علمی و پژوهشی

2- ایجاد توانمندیهای لازم برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در سازمانهای پژوهشی

3- کسب دانش و مهارتهای عملی لازم در عرصه مدیریت پژوهشهای کلان

4- کسب مهارتها و شیوه‌های علمی لازم جهت مدیریت سازمانهای تحقیقاتی و پژوهشی

5- به کارگیری دانش مدیریت انسانی در مدیریت سازمانهای پژوهشی

6ـ توسعه کمی و کیفی اطلاعات تخصصی در زمینه تحقیق و پژوهش و اهمیت آن.

موضوعات پایان نامه دانشجویان اولین دوره مدیریت پژوهش:

  • بررسی شاخصهای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی با تاکید بر حوزه فنی مهندسی
  • ارزیابی ارزش واقعی فرآورده‌های نرم افزاری از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات                       
  • ارزیابی ویژگیهای سازمان یادگیرنده در پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی تهران                       
  • کارایی دوره های آموزشی کارآفرینی                                     
  • بررسی ساختار سازمانی موجود پژوهشکده رویان و طراحی ساختار سازمانی مطلوب                    
  • ارائه الگوی پیگیری بیماران مبتلا به سرطان پستان                                                   
  • بررسی رضایتمندی پژوهشگران در علوم بهداشتی – پزشکی
  • تأثیر سن پژوهشگر بر عملکرد پژوهشی                                                         
  • بررسی برنامه‌ریزی در جهاد دانشگاهی، چالشها و واکنشها                                                          
  • بررسی عوامل موثر بر رقابت‌پذیری در سازمانهای پژوهشی                                                         
  • بررسی میزان تأخیر  در تقویم زمانی طرحهای پژوهشی جهاد دانشگاهی و عوامل موثر برآن
  • تعیین شاخصهای نظام نوآوری در پژوهشکده رویان

 

دوره دکتری پژوهش محور

دوره دکتری پژوهش محور در پژوهشگاه با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آزمون نیمه متمرکز  بهمن ماه 1390 ، با جذب 2 نفر دانشجو در رشته علوم اقتصادی از نیمسال دوم سال تحصیلی 90-91 آغاز شد. در سال تحصیلی 1392-1391 نیز مجوز جذب 56 نفر دانشجو از طریق آزمون نیمه متمرکز  از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و ارتباطات طی نامه شماره 115811/22/2 در مورخ 25/5/1391 صادر گردید که 218 نفر دانشجو برای مصاحبه به پژوهشگاه معرفی شدند. در مجموع از دانشجویان معرفی شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 166 نفر در مصاحبه شرکت کردند که از بین دانشجویان شرکت کننده در مصاحبه ورودی، 21 نفر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پذیرفته­شده نهایی به پژوهشگاه معرفی شدند. در سال تحصیلی 1392-1391 علاوه بر آزمون نیمه متمرکز، 15 نفر از طریق سهمیه (استعدادهای درخشان، بورس، مربی) جذب شدند. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل به تفکیک کد رشته در جدول زیر آمده است.

جدول: تعداد دانشجویان ورودی 91-92 به تفکیک کد رشته و سهمیه

رشته

از طریق آزمون نیمه متمرکز 

از طریق سهمیه

جمع

فرهنگ و ارتباطات

4

4

8

روان شناسی عمومی

1

1

2

آینده پژوهی

7

1

8

مسایل ایران

1

1

2

سیاستگذاری فرهنگی

1

2

3

علوم اقتصادی

2

1

3

مدیریت دولتی

2

4

6

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

3

1

4

جمع

21

15

36

 

 

در سال تحصیلی 1393-1392 نیز مجوز جذب 2 نفر دانشجو از طریق آزمون نیمه متمرکز  از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و ارتباطات صادر گردید، 16 نفر دانشجو برای مصاحبه به پژوهشگاه معرفی شدند و پس از مصاحبه و گزینش، 2 نفر پذیرفته شدند. علاوه بر این، در سال تحصیلی 1393-1392 یازده نفر از طریق سهمیه (استعدادهای درخشان، بورس، مربی) جذب شدند.

جدول: تعداد دانشجویان ورودی 93-92 به تفکیک کد رشته و سهمیه

رشته

از طریق آزمون نیمه متمرکز 

از طریق سهمیه

جمع

آینده پژوهی

1

7

8

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

1

4

5

جمع

2

11

13

 

دانشجویان با توجه به نتیجه مصاحبه ورودی و پیشنهاد گروه و استاد راهنما بین 3 تا 8 واحد الزامی و حداکثر تا 6 واحد پیش­نیاز را می­گذرانند.

جدول: عناوین رساله­های دانشجویان دکتری پژوهش­محور به تفکیک رشته

رشته

عنوان رساله

فرهنگ و ارتباطات

تحلیل تطبیقی تاریخی دگرگونی کنش ارتباطی و حوزه عمومی، از منظر جامعه مدنی و دموکراسی در ایران؛ مطالعه موردی، ایران در فاصله مشروطه تا انتخابات یازدهم ریاست جمهوری

مقایسه تاثیرات ژورنالیستی جایگزین با ژورنالیسم جریان مسلط بر سبک زندگی جوانان

بررسی میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر گسترش میان نسلی در ایران

گفتگوی میان نسلی در سینما

رسانه، نظم و امنیت با تاکید بر پیشگیری از جرم

بررسی هویت اجتماعی در فضای مجازی

مردم شناسی ارتباطات اجتماعی ایران؛ مطالعه نسبت میان سیاست و ارزشهای اجتماعی رفتار ایرانیان

آینده پژوهی

طراحی مدل پیش بینی بلند مدت بازار سهام بر اساس تکنیکهای آینده پژوهی

طراحی یک چارچوب کنترل برای تحقق آینده مطلوب- مورد بخش انرژی ج.ا.ایران

طراحی مدل اقتضایی ارزیابی استراتژی با رویکرد آینده پژوهانه در شرکت ملی نفت ایران

چشم انداز ترکیب منابع انسانی شهرداری تهران در دوره 10 ساله

طراحی الگوی آینده نگاری در مدیریت خطر پذیری زلزله در ایران

آینده پژوهی دانشگاه، مبتنی بر تجاری شدن آموزش عالی در چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران

بررسی تطبیقی پیش بینی های نهادی داخلی و خارجی از متغیرهای اقتصادی در ایران

آینده نگاری دیپلماسی دقاعی جمهوری اسلامی ایران

جغرافیا و برنامه ریزی شهری

تبین سیاستگذاری های مدیریت شهری از منظر عدالت قضایی شهری، مورد کلانشهر تهران

تبیین حکمروایی در مدیریت و برنامه ریزی شهر اسلامی

تبیین علمی و تجربی نظام سیاستگذاری نوسازی بافت فرسوده در ایران

تبیین الگوی مدیریت تغییرات کاربری زمین شهری (شهر تهران)

کارکرد نظام نوین مدیریت محله ای در ارتقاء سرمایه های اجتماعی مناطق شهر تهران

تحلیل ظرفیتهای نهادی موثر بر بازآفرینی بافت­های فرسوده شهری (مطالعه موردی: منطقه 12شهر تهران)

ارائه الگوی تعیین شاخص های مکانیکی مسکن اقشار کم در آمد

علوم اقتصادی

بررسی موانع نهادی های خصوصی سازی در ایران : مطالعه موردی صنعت برق کشور

برآورد اثرات اقتصادی اقتصاد گردشگری در ایران: یک رهیافت تعادل عمومی

ارزش گذاری منابع توریستی از طریق روش ارزش گذاری شرطی

تحلیلی بر صندوق های نفتی از منظر اقتصاد نهادگرا: مطالعه تطبیقی ایران و چند کشور منتخب

مسائل ایران

بررسی چالش سنت و مدرنیته در فرآیند تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

 

تبیین سرمایه اجتماعی پلیس در شهر تهران و ارائه راهکارها و راهبردهای ارتقاء آن

 

سیاستگذاری فرهنگی

بررسی عوامی اشتغال حوزه زنان

سیاستگذاری نظام سربازی و ارائه مدل کارآمد و اثر بخشی متناسب با وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران

 

سیاستگذاری فرهنگی در توسعه شهرهای قومیتی ایران

 

مدیریت دولتی

ارائه الگویی برای توسعه پایدار مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

ارائه الگوی بومی ارزیابی تکنولوژی پایدار با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

طراحی مدل سنجش سرمایه فکری مبتنی بر خلق ارزش

طراحی الگوی ارزیابی عملکرد ساختارهای تولید و مدیریت دانش در ناجا

ارائه مدل مدیریتی مناسب برای اجرای کامل نظام مالیات بر ارزش افزوده

بررسی عوامل مؤثر بر کارآیی و اثر بخشی آموزشهای ضمن خدمت کارکنان دولت

(مطالعه موردی آموزش های ضمن خدمت کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور)

روانشناسی عمومی

اثر بخشی آموزش سبک زندگی اسلامی بر سلامت روان

تبیین عوامل موثر بر رشد فرهنگی در نوجوانان ایرانی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری

 

 

شایان ذکر است که در دوره دکتری علاوه بر اعضای هیئت علمی محترم جهاد دانشگاهی اساتیدی از دانشگاه­های معتبر کشور نیز در امر تدریس و راهنمایی رساله یاری­گر پژوهشگاه بوده­اند.

 

 

 

آخرین ویرایش۱۷ مرداد ۱۳۹۷
تعداد بازدید:۶۷