اولین نشست از سلسله نشست های جامعه آینده ایران قوی برگزارشد

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۸ کد : ۶۸۶۰۳ اسلاید اصلی نشست و سخنرانی ها
مرکز علمی تخصصی آینده‌پژوهی در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نشستی را با موضوع «هم‌آفرینی تصویر ایران آینده» در روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار کرد.
اولین نشست از سلسله نشست های جامعه آینده ایران قوی برگزارشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی،در این نشست دکتر علیرضا نصر اصفهانی ابتدا در تبیین موضوع این‌گونه مطرح کردند که بی‌تردید دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران درصدد آینده‌زدایی و القای بی‌‌آیندگی به مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان جامعه هستند. تخریب همزمان «غرور ملی» با زیر سؤال بردن گذشته و «آرمان ملی» برای زدودن هرگونه انگیزه تحول و تحرک، در دستور کار جدی دشمنان انقلاب و ایران قرار دارد. در چنین شرایطی می‌توان گفت ایران اسلامی هم‌اکنون در یک «نقطه عطف آیندگی» و نه نقطه عطف تاریخی قرار دارد. پس از آن به این موضوع اشاره شد که در فضایی که دشمنان ایران به دنبال القای آینده سیاه و بی‌‌آیندگی به جامعه ایرانی هستند، اگر خبرگان و نخبگان به دنبال ساخت تصویری از آینده نباشند، عامه جامعه در تکثر تصاویر ساخته‌شده توسط غیر، سردرگم خواهد ماند. اما باید در نظر داشت که تصویرسازی از آینده ظرافت‌های خاص خود را دارد. بدیهی است در جامعه امروز که مبتلا به بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی است، تصویری بلندپروازانه در عمل از نگاه جامعه تخیلی کودکانه تلقی خواهد شد.در ادامه، تجارب کشورهای مختلف در خصوص تصویرسازی از آینده مطرح شد و گزاره‌هایی که سایر ملل در تصویرپردازی از آینده خود استفاده کرده بودند نیز معرفی شد. نکته مهم در این بخش آن است که تصویرپردازی یک فناوری است و متشکل از زنجیره و مجموعه‌ای از ابزار، روش‌ها و فرایندهاست که به فراخور اقتضائات و فرهنگ یک کشور باید از آن بهره گرفت. در غیر این صورت، حتی اگر تصویری از آینده وجود داشته باشد، پذیرش آن از سوی جامعه عملی نخواهد بود.

در ادامه نشست آقای دکتر علیرضا نصر اصفهانی، دال محوری تصویر ایران آینده، مردم‌پایگی آن معرفی شد و توجه به بیداری حکمرانی، جایگاه بین‌المللی ایران به لحاظ فرهنگی-تمدنی و اقتصادی، تاب‌آوری اجتماعی-اقتصادی، دانش‌بنیانی و توجه به ایران عقلانی و هوشمند و همچنین شادابی و پویایی ایران به عنوان اجزا مهم و اساسی در تصویر ایران آینده معرفی شدند.در پایان نیز برخی الزامات راهبردی تحقق تصویر ایران آینده به بحث گذاشته شد. مشارکت مردم و مردمی‌سازی در ساخت آینده با توجه به تجربیات موفق گذشته جمهوری اسلامی به عنوان راهبردی مؤثر شناخته شد و وظیفه حاکمیت در قبال آن، زمینه ‌پردازی و شکست کارها به اندازه قدرت ورود مردم به ساخت تصویر معرفی شد. همچنین توجه به انتظار فعال برای آینده و توسعه غرور ملی گذشته و آرمان آینده ایران راهبردهایی الزامی معرفی شدند.

  آقای دکتر نصر اصفهانی در تبیین موضوع این‌گونه مطرح کردند که بی‌تردید دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران درصدد آینده‌زدایی و القای بی‌‌آیندگی به مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان جامعه هستند. تخریب همزمان «غرور ملی» با زیر سؤال بردن گذشته و «آرمان ملی» برای زدودن هرگونه انگیزه تحول و تحرک، در دستور کار جدی دشمنان انقلاب و ایران قرار دارد. در چنین شرایطی می‌توان گفت ایران اسلامی هم‌اکنون در یک «نقطه عطف آیندگی» و نه نقطه عطف تاریخی قرار دارد. پس از آن به این موضوع اشاره شد که در فضایی که دشمنان ایران به دنبال القای آینده سیاه و بی‌‌آیندگی به جامعه ایرانی هستند، اگر خبرگان و نخبگان به دنبال ساخت تصویری از آینده نباشند، عامه جامعه در تکثر تصاویر ساخته‌شده توسط غیر، سردرگم خواهد ماند. اما باید در نظر داشت که تصویرسازی از آینده ظرافت‌های خاص خود را دارد. بدیهی است در جامعه امروز که مبتلا به بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی است، تصویری بلندپروازانه در عمل از نگاه جامعه تخیلی کودکانه تلقی خواهد شد.در ادامه، تجارب کشورهای مختلف در خصوص تصویرسازی از آینده مطرح شد و گزاره‌هایی که سایر ملل در تصویرپردازی از آینده خود استفاده کرده بودند نیز معرفی شد. نکته مهم در این بخش آن است که تصویرپردازی یک فناوری است و متشکل از زنجیره و مجموعه‌ای از ابزار، روش‌ها و فرایندهاست که به فراخور اقتضائات و فرهنگ یک کشور باید از آن بهره گرفت. در غیر این صورت، حتی اگر تصویری از آینده وجود داشته باشد، پذیرش آن از سوی جامعه عملی نخواهد بود.در ادامه نشست، دال محوری تصویر ایران آینده، مردم‌پایگی آن معرفی شد و توجه به بیداری حکمرانی، جایگاه بین‌المللی ایران به لحاظ فرهنگی-تمدنی و اقتصادی، تاب‌آوری اجتماعی-اقتصادی، دانش‌بنیانی و توجه به ایران عقلانی و هوشمند و همچنین شادابی و پویایی ایران به عنوان اجزا مهم و اساسی در تصویر ایران آینده معرفی شدند.

در پایان نیز برخی الزامات راهبردی تحقق تصویر ایران آینده به بحث گذاشته شد. مشارکت مردم و مردمی‌سازی در ساخت آینده با توجه به تجربیات موفق گذشته جمهوری اسلامی به عنوان راهبردی مؤثر شناخته شد و وظیفه حاکمیت در قبال آن، زمینه ‌پردازی و شکست کارها به اندازه قدرت ورود مردم به ساخت تصویر معرفی شد. همچنین توجه به انتظار فعال برای آینده و توسعه غرور ملی گذشته و آرمان آینده ایران راهبردهایی الزامی معرفی شدند.


نظر شما :