در آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی انجام شد؛

رونمایی از طرح «شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در ۴ حوزه»

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۲۰ کد : ۷۴۵۳۵ اسلاید اصلی پژوهشی
همزمان با آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی «طرح شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در ۴ حوزه» رونمایی شد.
رونمایی از طرح «شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در ۴ حوزه»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، همزمان با آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، طرح شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در 4 حوزه بازرگانی خارجی (واردات و صادرات)، سلامت، تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، کشاورزی و امور دام رونمایی شد.

این طرح در پژوهشکده مطالعات توسعه و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با مدیریت زینب مرتضوی فر، نقی عسگری و علی حاتمی در بازه زمانی 1401 تا 1402 اجرا شده و  سعید هراسانی، حسین نوری نیا، رضا عسکری مقدم، محمد کمالی زاده، خسرو قبادی و محمدقاسمی سیانی در این طرح همکاری داشته‌اند.

وجود فساد یا تصور وجود فساد در سازمان‌های عمومی، دولتی و نهادها، یکی از زمینه‌های ایجاد بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت است و با اثرات مختلف روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مردم و جامعه، به‌عنوان یکی از موانع اصلی توسعه کشور تلقی می‌شود. رویکردهای اصلی مبارزه با فساد شامل دو دسته کلی کشف و مجازات، و مدیریت زمینه‌های ایجاد فساد، یا مدیریت تعارض منافع است. بروز موقعیت‌های تعارض منافع در سیستم اداری امری زمینه‌مند است و بسته به وظایف و مأموریت‌ها هر دستگاه، زیرسیستم‌های آن و روابطشان با یکدیگر و ارتباط دستگاه با ذینفعان بیرونی خود به اشکال مختلف بروز خواهد کرد. لذا به‌منظور مدیریت تعارض منافع در کشور، ضروری است که موقعیت‌های تعارض منافع در هر دستگاهی به‌طور اختصاصی مورد شناسایی قرار گیرد و سپس راهکار اختصاصی برای مدیریت هریک طراحی و اجرا شود.

هدف کلی پژوهش در سازمان‌های مورد اشاره «شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در حوزه‌های هدف» و اهداف جزئی آن شامل موارد زیر است:

شناسایی انواع تعارض منافع در سازمان‌های هدف

شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع در سازمان‌های هدف

شناسایی مصادیق تعارض منافع در سازمان‌های هدف

شناسایی نقاط پر ریسک بروز تعارض منافع در سازمان‌های هدف

با تحلیل سیستمی یا تحلیل شبکه برخی گلوگاه‌های تعارض منافع در دستگاه تشخیص داده خواهد شد و با  مصاحبه عمیق با مدیران و سایر کارکنان دستگاه، و کارشناسان و خبرگان نسبت به کشف و شناسایی دقیق موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در دستگاه اقدام خواهد شد.

نتایج حاصل از این طر ح استخراج گلوگاه‌ها و موقعیت‌های پرریسک و بروز تعارض منافع در 4 حوزه کشاورزی و امور دام، سلامت، بازرگانی خارجی و صندوق‌های بازنشستگی است.

از جمله دستاوردهای این پروژه گزارش شناسایی موقعیت های تعارض منافع در حوزه بازرگانی خارجی، گزارش شناسایی موقعیت های تعارض منافع در حوزه سلامت، گزارش شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع در حوزه کشاورزی و امور دام و گزارش شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع در حوزه صندوق‌های بازنشستگی را می‌توان نام برد.

از جمله دلایل شاخص بودن این طرح این است که با اعتبار کارفرمایی 2390 میلیون ریال ااجرا شده و مسئله حاکمیتی در جهت توانمندسازی حاکمیت و جامعه، ارائه ماموریت تعارض منافع از معاون اول رییس جمهور و همچنین اینکه پروژه به‌صورت شبکه‌ای از ساختارهای پژوهشی حوزه علوم انسانی از قبیل: پژوهشکده علوم توسعه، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری و پژوهشکده مطالعات توسعه انجام شده است.

از مهمترین نتایج و دستاوردهای اجرای این طرح گزارش سیاستی و راهبردی و تولید محتوای آموزشی آن است که از بهره برداران اصلی آن نیز سازمان بازرسی کل کشور است.


نظر شما :