گروه پژوهشی مدیریت
این گروه فعالیت خود را از سال 1374 آغاز نموده و در تاریخ 19 مهر ماه 1377 موفق به کسب موافقت قطعی از دفتر مرکزی شده است. عنوان شبکه برنامه گروه «طرح جامع مدیریت و شبکه دانش» است.
هدف اصلی
- هدف اصلی فاز اول و دوم طرح، راهبری و هدایت فرایندهای مدیریت دانش در ابعاد فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات، و در نهایت طراحی و تولید نرمافزار مدیریت دانش است.
- هدف اصلی فاز دوم طرح (پیادهسازی شبکه دانش جهاد دانشگاهی)، اتصال دانشی واحدهای پایلوت در جهاد دانشگاهی و استقرار شبکه دانش میباشد
اهدف فرعی
- ساماندهی دانشهای تولیدی ( اعم از تجارب، نکات فنی و مدیریتی، دانشهای اقتباسی) حین فرآیندها و پروژههای کاری شامل جمعآوری، ارزیابی، دستهبندی و بازیابی توسط نرمافزار جامع مدیریت دانش در جهت تولید بانک دانش
- عدم اتلاف سرمایههای دانشی با بازنشسته شدن و یا خروج کارکنان از کار
- تلاش برای جلوگیری از انجام دوبارهکاریها و اتلاف سرمایههای فکری و مادی
- ساماندهی دانشهای تولید شده حین انجام طرح ها و فرایندهای کاری
- بهبود و مکانیزه کردن نظام پاداشدهی مادی و ارزشی دانشی
- آشنایی کارکنان با نحوه استفاده از بانک دانش و سیستم مدیریت دانش
- ایجاد نقشه دانش سازمانی به گونهای که بدانیم در حوزه کاری جهاد دانشگاهی و فیلدهای دانشی آن، چه کسی، چه چیزی میداند و در کجاست؟
- جاریسازی سؤالات دانشی در نرمافزار مدیریت دانش به گونهای که دانش در سریعترین زمان به مناسبترین فرد برای پاسخگویی ارائه شود.
- استقرار کامل نظام مدیریت دانش در جهاد دانشگاهی به نحوی که از تمام مزایای سیستم های استقرار یافته قبلی در جهاد دانشگاهی برخوردار و سیستم مدیریت دانش واحدهای پایلوت جهاد دانشگاهی را در بر داشته باشد و برای پذیرش فاز دوم شبکه برنامه براساس همین پیشنهاد کاملاً آماده باشد.
طرح هایی که در غالب شبکه برنامه مذکور در حال تهیه و تدوین می باشند عبارتند از :
- طراحی و استقرار مدیریت دانش
- طراحی و استقرار شبکه دانش
- تدوین مبانی و بسترسازی طرح مستند سازی در جهاد دانشگاهی
- طراحی و پیادهسازی نرمافزار جامع مدیریت دانش و مستندسازی تجارب
- استقرار نرمافزار مدیریت دانش در پژوهشگاههای منتخب
- تدوین پروتکلها و ایجاد ارتباط دانشی سازمانهای حاضر در طرح
- طراحی و پیادهسازی نرم افزار شبکه دانش
مهمترین طرحهای انجام شده گروه در زمینه های زیر هستند:
- مدیریت راهبردی (استراتژیک)
- الگوسازی شایستگیهای مدیران
- مدیریت کیفیت و ارزیابی عملکرد
- مدیریت دانش و مستندسازی
- مدیریت سرمایه فکری
- آسیبشناسی سازمانی
- نیازسنجی آموزشی