انسان شناسی قرانی، با رویکرد مسئله محور

۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۰ کد : ۱۳۰۳۷ اسلاید اصلی نشست و سخنرانی ها
مدیر گروه الهیات و فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با اشاره به چهار برنامه علمی در گروه علمی متبوع خود، اظهار کرد: برنامه سوم خود را انسان‌شناسی قرار دادیم و با رویکرد مسئله‌‌محور سعی کردیم انسان‌‌شناسی قرآن را با انسان‌شناسی فلسفه‌های غربی مقایسه کنیم.
انسان شناسی قرانی، با رویکرد مسئله محور

به گزارش   روابط عمومی ، نشست «نهج‌البلاغه و انسان امروز »، ۲۰ آبان‌ماه با حضور جعی از اندیشمندان و علاقه‌‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مژگان محمدی، مدیر گروه الهیات و فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در پایان این نشست به بیان گزارشی از گروه علمی که در آن فعالیت می‌کند، پرداخت و اظهار  کرد: علوم انسانی در کشور ما با مسائل عدیده‌‌ای مواجه است که باعث قیل و قالهای فراوانی درباره آن شده است  مثلا از مفهوم تغییر و تحول یا پیشرفت گرفته تا مسائل دیگر. هزینه­های زیادی در این سالها شده و در آخر به جای آنکه علوم انسانی مشگل ­گشا باشد خود به یک مشگل و بحران بزرگ تبدیل شده است.

 

وی در ادامه افزود: این امر در سرمایه‌‌گذاری‌‌هایی که مسئولین در خصوص پژوهش می‌‌کنند، اثرگذار بوده و پیامدهای منفی زیادی هم در امور پژوهش دینی به بار آورده است و با این وجود، گروه الهیات و فلسفه در این پژوهشگاه طی این سال‌‌ها سعی کرده که از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کند و در حد بضاعت خود برای ورود هرچه بیشتر آموزه‌‌های دین به عرصه زندگی مردم تلاش کند. این امر از برنامه‌‌های اول و دوم شروع شد و با ورود به برنامه سوم، و تجربیاتی که از برنامه­های قبلی  به دست آورده بودیم قویتر شد. در برنامه سوم با عنوان انسان­شناسی مقایسه­ای سعی شد با رویکردمتفکرانه و مسئله‌‌محور با آموزه‌‌های دینی رو به رو شویم.

محمدی تصریح کرد: در برنامه چهارم، تلاش گروه بیشتر شد و با در نظر گرفتن پیشرفت سریع علوم شناختی برنامه چهارم را با محوریت علوم شناختی و قرآن در نظر گرفته­ایم که طرحهای آن در مرحله تعریف است.

وی در ادامه افزود: در کشور ما علوم شناختی رشد نامتوازنی داشته است و در برخی از رشته‌‌ها مانند دین و فلسفه توجه کمی به آن شده است . گروه ما اولین تجربه گرفتن طرح فلسفی در کشور از ستاد علوم شناختی را داشته است، هچنین اولین طرح فلسفه و روانشناسی را از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در زمینه توانش اخلاقی و آسیب‌‌های روانی گرفته‌‌ایم.


نظر شما :