اجرای طرح پژوهشی «پیمایش ملی سبک زندگی»

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۷ کد : ۳۰۳۳۳ پژوهشی
طرح پژوهشی «پیمایش ملی سبک زندگی» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و با حمایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال اجراست.
اجرای طرح پژوهشی «پیمایش ملی سبک زندگی»

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ طرح پژوهشی «پیمایش ملی سبک زندگی» در پژوهشکده علوم اجتماعی و توسط دکتر فروزنده جعفرزاده پور و دکتر غلامرضا اسکندریان به عنوان مدیران مشترک طرح در حال انجام است.

دکتر جعفر‌زاده پور مدیر گروه پژوهشی مطالعات جوانان و مناسبات نسلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی به این نکته اشاره کرد که اجرای پیمایش ملی سبک زندگی در سایر نقاط جهان سابقه طولانی دارد و تصویری واضح و جامع‌نگر از وضعیت موجود سبک زندگی و مصرف در آن کشورها را ترسیم می‌نماید. تحولات اجتماعی و رویدادها در دو دهه اخیر و الگوهای مختلفی از مصرف و انتخاب سبک زندگی را به شهروندان، معرفی نموده است که با ساده زیستی و قناعت که از اصول رفتارهای دینی ایرانیان بوده، تفاوت های آشکاری دارد.
وی افزود در سال‌های اخیر، سبک زندگی با تاکید بر سبک زندگی اسلامی مورد توجه سیاستمداران و پژوهشگران در کشور بوده و در اسناد بالا دستی و برنامه‌ای نیز به آن تاکید شده است. مطالعات موردی از رویکردهای مختلف به موضوع نگریسته اند ولی تا کنون مطالعه کلان نگر و جامع که همه ابعاد موضوع را بکاود، در این زمینه در سطح ملی انجام نشده و مطالعه حاضر نخستین کوشش در سطح ملی در این زمینه می باشد. شناخت وضعیت موجود سبک زندگی و الگوهای کنش اجتماعی، انتخاب و مصرف در جامعه امروز ایران، نقطه عزیمت برای رسیدن به موقعیت آرمانی است.
دکتر جعفرزاده پور در رابطه با این پژوهش گفت ما با بهره گیری از سازه نظری و سنخ شناسانه سبک زندگی سعی داریم تصویری روشن و تفکیک شده از سبک زندگی گروه ها و اقشار مختلف جامعه ایرانی ارائه دهیم و سیاستگذاران و برنامه ریزان و نیز فعالان اقتصادی و اجتماعی را در شناخت دقیق وضعیت موجود یاری نماییم.
همچین وی بیان داشت که ترسیم وضعیت موجود سبک زندگی در جامعه ایران، سنخ شناسی گونه های سبک زندگی ایرانیان، توصیف الگوهای سبک زندگی ایرانیان به تفکیک متغیرهای زمینه ای و ترسیم فضای سبک زندگی ایرانیان در گروه های مختلف اجتماعی از مهمترین اهداف این پیمایش ملی است.
لازم به ذکر است فاز اول این طرح و تنظیم پرسشنامه آن با موفقیت انجام شد و عملیات میدانی طرح به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی طرح پژوهشی پیمایش ملی سبک زندگی


نظر شما :