آغاز اجرای طرح پژوهشی در پژوهشگاه

‌طراحی و تدوین سبک زندگی دانشگاهی بر مبنای آموزه‌های قرآن و معارف اهل بیت (ع)

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۶ کد : ۳۰۸۲۹ پژوهشی
طرح پژوهشی «طراحی و تدوین سبک زندگی دانشگاهی بر مبنای آموزه‌های قرآن و معارف اهل بیت(ع)» با استفاده از آموزه‌های قرآنی و سیره اهل بیت (ع) و با هدف دستیابی به مولفه‌های سبک زندگی دانشگاهی در گروه پژوهشی الهیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، در حال اجراست.
‌طراحی و تدوین سبک زندگی دانشگاهی بر مبنای آموزه‌های قرآن و معارف اهل بیت (ع)

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ دکتر محمدی عضو هیأت علمی و مدیر گروه پژوهشی الهیات پژوهشگاه به این نکته اشاره کرد که این پژوهش وجهی هنجارین دارد و در پی تدوین سبک زندگی دانشگاهی بر اساس معارف اسلامی است و بنابراین به تحقیق درباره نحوه رفتار و نگرش جامعه دانشگاهی بر اساس آموزه های قرآنی و معارف اهل بیت (ع) می پردازد.
وی توضیح داد که هدف ما از انجام این طرح توصیف سبک زندگی فعلی جامعه دانشگاهی نیست چرا که کارهای فراوانی در این باب و در چارچوب سنجش مولفه های عینی سبک زندگی انجام شده است و از این جهت، برای تدوین سبک زندگی دانشگاهی بر اساس آموزه های دینی، وجه هنجارین و نه توصیفی آن باید غلبه داشته باشد، تا بتوان فراتر از کارهای موجود در نهایت الگویی به دست داد. این الگوی نهایی مبتنی بر توصیف هایی از سیره اهل بیت (ع) و آموزه های قرآنی است.
مدیر گروه الهیات بیان کرد که در دو دهه اخیر مسئولان و سیاستگذاران کشور بر سبک زندگی اسلامی تاکید ویژه ای داشته اند و بر همین اساس سند دانشگاه اسلامی تدوین شده است. این سند به عنوان یکی از منابع این طرح است و آنچه از کارکردهای دانشگاه و جامعه دانشگاهی (مطلوب) مدنظر داریم، در سند دانشگاه اسلامی ذکر شده است. بنابراین در تعریف و کارکرد دانشگاه به سند دانشگاه اسلامی رجوع خواهیم کرد.
وی افزود نقش دانشگاه بر تحولات فکری اجتماع، الگو بودن دانشگاهیان برای عموم جامعه و همچنین تاکید اسناد بالادستی، نشان از اهمیت انجام پژوهش هایی درباب سبک زندگی دانشگاهیان مبتنی بر آموزه های اسلامی دارد. ولی با این حال باید بدانیم که تغییر در سبک زندگی دانشگاهی و مترتب بر آن ارائه و تدوین سبک مطلوب زندگی دانشگاهی بر اساس ارزش های دینی و قرآنی، هرگز محدود به بازسازی سازمانی نیست و بلکه متضمن تغییرات در نگرش و ادراک، ارزش ها و اهداف، روابط و بهروزی نیز هست.
وی در نهایت این نکته را مطرح کرد که برای رسیدن به اهداف این طرح، اولا ضرورت دارد مولفه ها و فضایل مطرح در سبک زندگی (به خصوص سبک زندگی دانشگاهی) از منظر آموزه های قرآنی و سیره اهل بیت (ع) بررسی شود، و ثانیا ضرورت دارد که مطابق با این منابع، مولفه های سبک زندگی به خصوص در موقعیت هایی استخراج شود که تاکید بر تعلیم و تربیت، تمدن سازی و ... است. و در نهایت با تکمیل یافته های به دست آمده می توان امیدوار بود مولفه هایی از سبک زندگی دانشگاهی مبتنی بر آموزه های قرآنی و معارف اهل بیت (ع) به دست بیاوریم که به لحاظ نظری نیز قابل اتکا باشند.

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گروهی پژوهشی الهیات طرح پژوهشی سبک زندگی آموزه های قرآن سیره اهل بیت (ع)


نظر شما :