چاپ ترجمه کتاب «قوانین شهر پیاده مدار؛ ۱۱۰ گام برای ساختن مکان های بهتر»

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۱ کد : ۳۱۵۱۳ پژوهشی پربازدیده ترین اخبار
حمید رمضانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی از چاپ ترجمه کتاب قوانین شهر پیاده مدار؛ ۱۱۰ گام برای ساختن مکان های بهتر خبر داد.
چاپ ترجمه کتاب «قوانین شهر پیاده مدار؛ ۱۱۰ گام برای ساختن مکان های بهتر»

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ کتاب «قوانین شهر پیاده مدار؛ 110 گام برای ساختن مکان های بهتر» اثر جف اسپک به تازگی با ترجمه حمید رمضانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی توسط انتشارات سازمان زیباسازی شهرداری تهران منتشر شد.
رمضانی در رابطه با این کتاب بیان کرد که یکی از بهترین منابع برای تدقیق رویکرد پیامده مداری است؛ جف اسپک بر خلاف سایر کتب هم موضوع، که بیشتر بر کیفیات کالبدی پیاده‌راه‌ها (بدون پیوند با شبکه شهری) تاکید دارند، بر ابعاد کارکردی آن تمرکز می‌کند . حرکت پیاده را برای تمام شهر و در قالب شبکه ای پیوسته می بیند . قوانین این کتاب راهکارهای عملیاتی برای خَلق مکان‌های جذاب، و با نگاه به حل مسائل متعدد شهری از قبیل ترافیک، ایمنی خیابان‌ها، پارکینگ و ... است؛ گام‌های‌ اجرایی آن کوتاه مدت و مبتنی بر تجارب موفق در سراسر دنیا می باشد.
همچنین با بیانی ساده و در عین حال تاثر گذار، تمامی ذینفعان و ذینفوذان را مورد خطاب قرار داده و متذکر می شود که همگی در یک کشتی هستیم. تاکید کتاب بر اتخاذ یک تکنیک مطالعه پیاده مدارانه وجه تمایز دیگر آن است، و اساسا یک سوال مشخص مطرح می کند؛ چگونه یک محدوده (مثلا مرکز شهر) می تواند بدون صرف بودجه زیادی در مدت کوتاهی شاهد رشد حرکت پیاده و دوچرخه سوار باشد؟ سپس از زیرگروه های نظریه عمومی پیاده مداری (پیاده روی مفید، پیاده روی ایمن، پیاده روی راحت و پیاده روی جذاب) استفاده می کند تا مجموعه وسیعی از پیشنهاداتی که مبتنی بر مطالعات میدانی هستند را ارائه دهد. 101 گام در قالب چهار مولفه نظریه عمومی (و مبتنی بر تجارب موفق و استثناها) بیان می شود. مولف تاکید می کند که بیشتر این گام ها در زمانی کوتاه قابل انجام هستند و با در نظر گرفتن تفاوت های زمینه ای مکان ها، قابلیت استفاده در تمامی شهرهایی که خواهان تغییر هستند، را دارد.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که این کتاب به گونه ای تالیف شده که برای تمامی طرفداران پیاده مداری قابل استفاده و بهره مندی است. اسپک اعتقاد دارد تا زمانی که فضاهای شهری و خیابان ها مفید، ایمن، راحت و جذاب نباشند، مردم به پیاده روی جذب نخواهند شد.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی حمید رمضانی ترجمه کتاب جف اسپک


نظر شما :