با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی اجرا می‌شود؛

برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه دانش و مهارت‌های مدرسان بازآفرینی شهری پایدار

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۳۵۹۵۳ پژوهشی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و شرکت بازآفرینی شهری ایران دوره‌های آموزشی توسعه دانش و مهارت‌های مدرسان بازآفرینی شهری پایدار را برگزار می‌کنند.
برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه دانش و مهارت‌های مدرسان بازآفرینی شهری پایدار

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه؛ حمید رمضانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر طرح " توسعه دانش و مهارت‌های مدرسان بازآفرینی شهری پایدار"  در رابطه با برگزاری این برنامه بیان کرد: اساسا رویکرد آموزش مدرسان(TOT; Training of Trainers)، به منظور آموزش مدرسان جدید (و کم تجربه‌تر) به وسیله مدرسان با تجربه در یک مهارت یا زمینه خاص طراحی می‌گردد. در این برنامه‌ها عمدتا به جای انتقال مفاهیم و ادبیات نظری صرف، بیشتر به انتقال" ایده‌ها و تجربیات " پرداخته می‌شود. برنامه‌های آموزشی TOT می‌تواند مدرسانی با مهارت تعلیم دهند که آن‌ها نیز به دیگران این دانسته‌ها را به بهترین شکل آموزش دهند. با سرمایه‌گذاری در TOT می‌توان ظرفیت‌سازی برای تاثیرگذاری پایدار بر پروژه‌ها و برنامه‌ها ایجاد کرد.
وی در ارتباط با تشریح پروژه گفت: فرآیند اجرای دوره TOT در چهار گام  ارزیابی، طراحی، برگزاری و پایش برنامه‌ریزی شده است. درگام اول یک بررسی در ارتباط با برنامه های آموزشی و ترویجی ( برگزار شده در سال‌های اخیر) با هدف شناخت نیازها و کاستی‌ها انجام شده است. بر این اساس یک بانک اطلاعاتی یکپارچه(DB) از برنامه‌های آموزشی گردآوری و دسته‌بندی شده، و در ارتباط با سیاست‌گذاری‌های آموزشی شرکت بازآفرینی شهری ایران، ارکان برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار، محورهای آموزشی و ... ارزیابی شده‌است.
در گام دوم بر اساس ضرورت‌های برنامه‌ای و نیازها و کاستی‌های آموزشی ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار از طریق نظرسنجی نیازهای آموزشی احصاء خواهد شد. سپس منطبق بر نیازها، عناوین آموزشی، مدرسان و محتوای مربوطه تهیه می‌گردد.
در گام سوم نظام نامه آموزشی دوره‌ها ( کلیات سرفصل‌ها و الزامات شرکت در دوره‌ها، ساختار اجرایی دوره‌ها، شرایط اخذ گواهی، نحوه ثبت نام و ...) تهیه و  فراگیران ثبت نام خواهند شد. پس از برگزاری، در گام چهارم، دوره‌ها پایش می‌گردد که شامل ارزیابی بازخوردها و فرآیندهای اجرایی، موانع و مشکلات و ...است. بدین منظور که از موفقیت‌ها و آموزه‌های دوره‌های پیشین استفاده و نقاط ضعف آن را در دورهای بعدی و یا در مراحل بعدی برطرف کنند. در حال حاضر در مرحله دوم از این پروژه قرار گرفته ایم.
وی افزود: منطبق با سیاست‌گذاری‌های آموزشی و ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هدف کلان این برنامه «توسعه دانش و مجموعه مهارت‌های مدرسان برنامه‌های آموزشی و ترویجی برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار»است. سایر اهداف همسو عبارتند از:

  • توسعه دانش و توان‌افزایی مدرسان بومی در هر استان در انطباق با اهداف برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار
  • تدوین محتوای آموزشی هدفمند و استاندارد بر اساس سیاست‌گذاری های آموزشی و برنامه‌ای
  • یکپارچه‌سازی محتوا و قرائت‌های مختلف پیرامون مفاهیم و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار
  • آموزش موثر و نافذ از طریق مدرسان برآمده از دوره‌های TOT

در این دوره‌ها تلاش می‌شود با  آموزش مدرسان بومی در هر استان، ظرفیت سازی لازم برای آموزش و ترویج کارآمد ایجاد گردد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی حمید رمضانی توسعه دانش بازآفرینی شهری پایدار


نظر شما :