برنامه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برای ایجاد آزمایشگاه استراتژی

برنامه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برای ایجاد آزمایشگاه استراتژی

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۰ کد : ۴۵۶۷۱ اسلاید اصلی نشست و سخنرانی ها
برگزاری دومین نشست تخصصی تشکیل آزمایشگاه استراتژی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، در ادامه نشست‌های کارشناسی مربوط به تاسیس آزمایشگاه استراتژی، دومین جلسه در این زمینه در روز شنبه۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ با عنوان تشکیل آزمایشگاه استراتژی در محل پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی و با حضور اساتید عضو هیات علمی، رئیس و مدیران پژوهشگاه و پژوهشگران حوزه آینده‌پژوهی و سیاست‌گذاری عمومی برگزار شد.
برنامه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برای ایجاد آزمایشگاه استراتژی

برگزاری دومین نشست تخصصی تشکیل آزمایشگاه استراتژی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، در ادامه نشست‌های کارشناسی مربوط به تاسیس آزمایشگاه استراتژی، دومین جلسه در این زمینه در روز شنبه11 تیرماه 1401 با عنوان تشکیل آزمایشگاه استراتژی در محل پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی و با حضور اساتید عضو هیات علمی، رئیس و مدیران پژوهشگاه و پژوهشگران حوزه آینده‌پژوهی و سیاست‌گذاری عمومی برگزار شد.

در ابتدای جلسه زمینه‌ها، ضرورت‌ها و سازوکارهای فعالیت آزمایشگاه استراتژی مورد بحث قرار گرفت و به وظایف ذاتی حکومت‌ها و نظامات تصمیم‌گیری برای سیاست‌گذاری در سطوح مختلف بین‌الملل، ملی و مجلس و نیز حوزه‌های مختلف مداخلات دولت‌ها که در قالب سیاست، طرح، برنامه، راهبرد و ... انجام می‌شود به اهمیت و لزوم ارزیابی پیشاسیاستی این مداخلات در مقطع تدوین و طراحی سیاست تأکید شد. در واقع منشاء اصلی این ضرورت به شکست‌ها و توقف‌ها و بن‌بست‌های همیشگی در تدوین و اجراء سیاست‌ها باز می‌گردد. لذا به منظور واقع‌بینی حداکثری، بایستی تمامی سیاست‌ها و راهبردها در یک شرایط شبه‌واقعی، از حیث صحت، دقت و امکان‌پذیری مورد ارزیابی قرار گیرند. هم‌چنین به چارچوب و نحوه فعالیت این آزمایشگاه و نحوه مشارکت محققان و پژوهشگران همکار به‌خصوص نحوه‌ی اشاعه و ترویج آن در دستگاه‌های اجرایی ـ حاکمیتی و (نیز شرکت‌ها) اشاره شد. در ادامه این نشست، پژوهشگران حوزه آینده‌پژوهی و سیاست‌گذاری، ملاحظات علمی، مفهومی، روش‌شناختی و اجرایی فعالیت این‌آزمایشگاه را مورد بررسی قرار دادند. از جمله سوابق تاسیس این آزمایشگاه در سطح جهان، نحوه ترویج آن، شیوه تست و آزمون خود این آزمایشگاه، ضرورت ایجاد یک آزمایشگاه مرجع و اعتباربخشی به نتایج این آزمایشگاه، امکان شبیه‌سازی و ایجاد شرایط آن، سابقه اجراء این رویکرد در برخی شرکت‌های بزرگ دولتی، ابعاد فرایندی و اجرایی این آزمایشگاه، ضرورت ساده‌سازی، فرآیندهای روش‌شناختی آزمایشگاه و پرهیز از پیچیده‌سازی، ضرورت اتخاذ رویکرد بین رشته ای و حضور تخصص های مختلف ،نحوه‌ی مشارکت تمامی ذی‌نفعان، تنظیم انتظارات و توقعات از این آزمایشگاه و اجتناب از نهادسازی بی‌رویه (به‌ بهانه آزمایشگاه) مورد توجه و امعان‌نظر حضار قرار گرفت.

النهایه مقرر شد طرح تشکیل و تاسیس این آزمایشگاه با درنظر گرفتن جزییات فنی بیشتر و آسیب‌شناسی وضعیت موجود، مجدداً تهیه و در جلسه‌های بعدی ارائه گردد تا مقدمات و مبانی کافی  و مقنع برای فعالیت آزمایشگاه فراهم شود، ضمن آن‌که پژوهشگران بر لزوم اجرای عملی طرح‌ها (موضوعات سیاستی )مشخص توسط متولیان آزمایشگاه در پژوهشگاه تاکید داشتند. در این زمینه نیز توضیحاتی پیرامون اولین موضوع   سیاستی قابل اجرا در این ازمایشگاه  ارایه گردید .


نظر شما :