تصویب طرح پژوهشی «مطالعه جامعه‌شناختی تجربه طلاق و زندگی پس از طلاق در شهر تهران»

۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸ کد : ۴۹۶۰۸ اسلاید اصلی پژوهشی
طرح پژوهشی «مطالعه جامعه‌شناختی تجربه طلاق و زندگی پس از طلاق در شهر تهران» با مسئولیت آقایان دکتر ایرج فیضی و دکتر جواد مداحی در شورای بررسی طرح های علوم انسانی و اجتماعی تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.
تصویب طرح پژوهشی «مطالعه جامعه‌شناختی تجربه طلاق و زندگی پس از طلاق در شهر تهران»

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی طرح پژوهشی «مطالعه جامعه‌شناختی تجربه طلاق و زندگی پس از طلاق در شهر تهران» با مسئولیت آقایان دکتر ایرج فیضی و دکتر جواد مداحی در شورای بررسی طرح های علوم انسانی و اجتماعی تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

،افزایش نرخ طلاق یکی از مسائل اجتماعی کشور است. بررسی آمارهای رسمی کشور نشان می دهد جامعه در یک دهه اخیر با افزایش طلاق و کاهش ازدواج مواجه بوده است؛ به نحوی که تعداد ازدواج ها از 874792 مورد در سال 1390 به 556731 مورد در ساال 1399 کاهش پیدا کرده و در مقابل تعداد طلاق ها از 142841 مورد به 183193 مورد افزایش پیدا کرده است. این مسئله به عنوان یکی از 5 مسئله و آسیب اجتماعی اصلی کشور شناخته شده و در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار گرفته است. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با ایجاد گروه پژوهشی مطالعات خانواده، این مسئله اجتماعی را در دستور کار قرار داده است. گروه پژوهشی مطالعات خانواده بنا دارد با مطالعه ابعاد و عناصر مختلف خانواده به مثابه یک سیستم، درک، تصویر و تبیین علمی از مسائل و موضوعات حوزه خانواده ارائه نماید.

طرح پژوهشی مطالعه جامعه‌شناختی تجربه طلاق و زندگی پس از طلاق، با روش کیفی و با مصاحبه عمیق با افراد مطلقه انجام خواهد شد. هدف از این طرح تحلیل و فهم تجربه طلاق و زندگی پس از طلاق در بین زنان است. سایر اهداف این پژوهش بدین شرح است:

  • گونه شناسی طلاق­ ها و زندگی پس از آن
  • فهم شرایط علی، بافتی و مداخله‌گر در تجربه طلاق و زندگی پس‌ از آن
  • کشف روابط بین ادراک و کنش­های زنان مطلقه در خصوص پدیده طلاق
  • شناخت پیامدهای طلاق بر زندگی افراد
  • کشف و شناخت راه­های بازگشت به زندگی پیش از طلاق در صورت امکان

نظر شما :