رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

اجرای فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی در بستر علوم انسانی/ لزوم ایجاد نوآوری و استفاده از نخبگان در این حوزه

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۵۳۸۷۲ اسلاید اصلی پژوهشی پربازدیده ترین اخبار
رییس جهاددانشگاهی با حضور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی این نهاد حل مشکلات کشور را در گرو توجه به موضوع علوم انسانی دانست و گفت: باید فعالیت‌های فناورانه در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی نیز در بستر علوم انسانی انجام شود.
اجرای فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی در بستر علوم انسانی/ لزوم ایجاد نوآوری و استفاده از نخبگان در این حوزه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی با همراهی مدیران ارشد این نهاد (چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه) با حضور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ضمن آشنایی با دستاوردهای این پژوهشگاه نشست صمیمانه‌ای را با اعضای آن برگزار کرد.

رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با تبریک ایام دهه مبارک فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حل مشکلات کشور را در گرو توجه به موضوع علوم انسانی دانست.

وی با اشاره به تحصیل و فعالیت در شته فنی و مهندسی ادامه داد: بااین‌وجود، اهمیت حوزه علوم انسانی به میزانی است که باید فعالیت‌های فناورانه در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی جهاددانشگاهی نیز در بستر علوم انسانی انجام شود. 

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه تاکنون فعالیتهای خوبی در جهاددانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی انجام‌شده است و نمونه آن اقدامات زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی است که بارها مورد تاکید رهبر انقلاب قرارگرفته است افزود: برج فناوری در حوزه‌های پزشکی و مهندسی داریم که باید در حوزه علوم انسانی نیز چنین مراکزی داشته باشیم.

وی با تقدیر از دستاوردها و اقدامات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی  جهاددانشگاهی و بیان اینکه این پژوهشگاه باید برای کل این نهاد طرح و برنامه داشته باشد ادامه داد: همکاری با سایر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی و مخصوصاً دانشگاه علم و فرهنگ برای انجام پروژه‌های بزرگ و اثرگذار اهمیت بسیاری دارد. 

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه‌های خانواده، سیاسی، اقتصادی و...گفت: چالش‌ها و مشکلات کشور باید توسط افراد دلسوز کشور و انقلاب، فارغ از جهت‌گیری سیاسی آنها در این پژوهشگاه بررسی و برای آنها راهکاری اندیشیده شود. 

وی بابیان اینکه در حال حاضر جهاددانشگاهی را بیشتر با دستاوردهای پزشکی و مهندسی آن می‌شناسند ادامه داد:  اما یکی از اهداف اصلی تشکیل این نهاد موضوع علوم انسانی بود. 

دکتر مسلمی نائینی در پایان سخنانش تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی باید نوآوری داشته باشیم و از نخبگان این حوزه در جهاددانشگاهی استفاده بیشتری شود.

اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 

دکتر ایرج فیضی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به روند تأسیس این پژوهشگاه در سال ۱۳۷۴ گفت: در حال حاضر 4 پژوهشکده علوم انسانی؛ علوم اجتماعی؛ علوم توسعه؛ فرهنگ، هنر و معماری با ۱۴ گروه پژوهشی در این پژوهشگاه فعالیت دارند.

وی اجرای پیمایش‌های بزرگ ملی را یکی از ویژگیهای این پژوهشگاه جهاددانشگاهی خواند و گفت: برنامه‌ریزی‌شده تا این پژوهشگاه به مسائل اساسی کشور در حوزه‌های مربوط به علوم انسانی بپردازند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی از اجرای پیمایشهای ملی خانواده؛ فرهنگ کار؛ سنجش فضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران؛ سنجش هویت ایرانیان؛ سبک زندگی ایرانیان و... به‌عنوان برخی از پیمایش‌های بزرگ ملی این پژوهشگاه نام برد.

دکتر فیضی همچنین در قسمت دیگری از سخنانش یکی از محدودیت‌ها برای توسعه فعالیت‌های این پژوهشگاه را کمبود منابع دانست و گفت: باید از علوم انسانی همانند سایر کشورها حمایت ویژه‌ای شود و به آن نگاه درآمدی نداشته باشیم. 

توجه به حوزه دانش‌بنیان و هوشمند سازی علوم انسانی

گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم نشست رئیس جهاددانشگاهی و اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برگزار شد که در آن جلسه پیشنهادهایی در رابطه با توسعه فعالیت‌های پژوهشگاه با توجه به نیاز کشور ارائه شد.

ایجاد مرکز نوآوری حوزه علوم انسانی؛ نحوه ارتقاء اساتید این حوزه؛  تدوین راهکارهایی برای همکاری بین بخشی و شبکه‌ای در جهاددانشگاهی؛ توجه به حوزه دانش‌بنیان و هوشمند سازی علوم انسانی، نحوه اجرای پروژه‌های کارفرمایی ازجمله موارد مطرح‌شده در این جلسه بود.


نظر شما :