تصویب طرح پژوهشی « روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته »

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۵ کد : ۵۳۹۷۵ اسلاید اصلی پژوهشی
طرح پژوهشی « روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته » با مسئولیت خانم دکتر فروزنده جعفرزاده پور در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی تصویب شد.
تصویب طرح پژوهشی « روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته »

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ، طبق قراردادی با معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ، اجرای طرح پژوهشی « روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران در فیلمهای سینمایی 40 سال گذشته » به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی واگذار شد.

دکتر جعفرزاده پور مجری و مدیر علمی طرح در باره این طرح اظهار داشت:

وضعیت روابط بین نسلها را یک جامعه موضوع بسیار حائز اهمیتی است به طوری که برخی از محققان انرا به مثابه «فشارسنج تغییرات اجتماعی» دانسته اند. چگونگی روابط بین نسلها از آن جهت حائز اهمیت است که این روابط مجرای انتقال فرهنگ و تمدن یک جامعه به نسلهای آتی است. به طوری که گسست و تعارض نسلی مانع این انتقال شده و انرا تا حد زیادی محدود می کند. فیلم های سینمایی دارای کارکرد دوگانه ای دارند زیرا از یک سو آینه ای برای بازنمایی وضعیت جامعه هستند و از سوی دیگر این بستر رسانه ای، محملی برای معرفی الگوها، روابط و سبک های زندگی جدید به جامعه است. چگونگی بازنمایی روابط بین نسلها بالاخص تاکید بیشتر بر وضعیت گسست نسلی نه تنها قادر است وضعیت موجود  این روابط را در جامعه نمایش دهد، بلکه کارکرد مهمتری داشته و قادر به الگوفرستی این روابط به جامعه است؛ محتمل است مخاطبان/ بینندگان این رسانه الگوهای ارسالی را درونی سازی کرده و در کنش های اجتماعی مورد استفاده قرار دهند. به همین دلیل، چگونگی بازنمایی روابط بین نسلها در فیلم های سینمایی و تاثیرگذاری این رسانه از هر دو منظر قابل توجه و نیازمند مطالعه است. مسئله اصلی تحقیق حاضر واکاوی الگوهای گسست نسلی در فیلمهای سینمایی 4 دهه اخیر و روند تغییرات چنین الگوهایی است. این مطالعه الگوهای مرتبط با گسست نسلی بازنمایی شده و گفتمانهای مرتبط را با بهره گیری از دو روش تحلیل گفتمان و نشانه شناسی مورد بررسی قرار خواهد داد.


نظر شما :