همایش «تولید و سرمایه‌گذاری، چالش‌ها، موانع و راهکارها» برگزار شد

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۵ کد : ۵۴۵۴۲ اسلاید اصلی پژوهشی نشست و سخنرانی ها
همایش تولید و سرمایه‌گذاری؛ چالش‌ها، موانع و راهکارها، ۹ اسفندماه که با حضور دکتر قوامی معاون حقوقی و امور مجلس و دکتر نعمتی مشاور وزیر اقتصاد در سه پنل «نهاد، حکمرانی و نظام»، «فضای سرمایه‌گذاری و موانع تولید» و «عناصر ویژه» برگزار شد.
همایش «تولید و سرمایه‌گذاری، چالش‌ها، موانع و راهکارها» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر بحران های متعددی است به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تولید تنها اکسیری است که می تواند معضلات متعدد اقتصاد کشور را برطرف کند. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با همکاری پژوهشکده امور اقتصادی و دبیرخانه مجمع پژوهشکده‌های اقتصادی همایشی را با عنوان «تولید و سرمایه گذاری، چالش‌ها، موانع و راهکارها» طراحی کرده است. ویژگی منحصر به فرد این همایش و نوآوری آن در ارائه طرح‌های پژوهشی انجام شده در حوزه تولید است که مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌های مختلف انجام داده اند. هدف اصلی از برگزاری این همایش ایجاد هم افزایی پژوهشی و ایجاد شبکه دانش برای تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران است تا راهکارهای مسایل اقتصادی کشور را با اطلاعات و آگاهی کامل و اثر بخش طراحی کنند. از اهداف دیگر همایش این است که سه گروه کارشناسان و پژوهشگران، مسئولان و دست‌اندرکاران تولید در کنار هم به مسایل تولید بپردازند. پس از اعلام فراخوان 17 طرح پژوهشی که از ابعاد مختلف به تولید پرداخته‌اند برای ارائه آماده شد. این طرح ها در سه پانل با عنوان: «نهادها، حکمرانی، نظام)، «فضای سرمایه گذاری و محیط کسب و کار» و «عناصر ویژه و مطالعات موردی» ارائه گردید.

در این همایش که با حضور دکتر قوامی معاون حقوقی و امور مجلس و دکتر نعمتی مشاور وزیر اقتصاد برگزار شد، آقایان دکتر توکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دبیرخانه مجمع پژوهشکده‌های اقتصاد، جناب آقای دکتر فیضی رئیس پژوهشگاه و جناب آقای جاجیلری مدیر کل دفتر تخصصی علوم انسانی و هنر جهاد دانشگاهی به عنوان برگزار کنندگان حضور داشتند. یادآور می شود معاون محترم پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در احکامی جداگانه آقایان دکتر محمد جواد توکلی، دکتر سید محمد موسی مطلبی و دکتر مرتضی مرتضوی را به ترتیب به عنوان رئیس، دبیر و مدیراجرائی همایش منسوب کرده است.

در مراسم افتتاحیه آقای دکتر فیضی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان به پیامدهای اجتماعی بی سامانی تولید پرداخت. در ادامه آقای دکتر قوامی وضعیت اقتصادی کشور و شرایط تولید را بررسی کرد. در پایان دکتر مطلبی ضمن بر شمردن اهداف همایش آن را اولین گام برای هم افزایی‌های پژوهشی در حوزه اقتصاد برای کمک به سیاستگذاران دانست. وی با پاسداشت مقام شهید همتی به عنوان پژوهشگر حوزه علوم انسانی جهاد دانشگاهی که در اجرای طرح پژوهشی جنگ روانی در دفاع مقدس، در خط مقدم  به شهادت رسیده‌است وی را پشتوانه معنوی کار جهادی در پژوهشگاه علوم انسانی برشمرد.  

عناوین مطرح شده در پانل اول عبارتند از: نظام تولیدی رانتی غارتی، تولید درگیر حکمرانی و نظام تدبیر، پیشران‌ها و اولویت های توسعه اقتصادی، آسیب‌شناسی نظام تولید در ایران. در پانل دوم عناوینی چون تحلیل و سنجش فضای سرمایه گذاری(چارچوب نهادی)، دوگان یارانه تولید- مصرف در اقتصاد ایران، ارزیابی اقدامات بهبود فضای کسب‌وکار بر رونق تولید، تحلیل و سنجش فضای سرمایه گذاری (الگوی بانک جهانی)، موانع تولید شرکت‌های کوچک و متوسط ایران، حلقه های مفقوده در ساختار تولید کشور ارائه شد. در پانل سوم طرح‌های: الزامات اجرایی و اسناد پشتیبان آیین‌نامه حمایت از صنایع دانش‌بینان، واکاوی نظام مسائل دانش بنیانی در ایران، حقوق و دستمزد در نظام تولید، بازتعریف نقش گمرک در حمایت از تولید، اثرات پسینی و پیشنی ضد تولیدی خلق پول بانکی، تحول بخش کشاورزی و برنامه هفتم توسعه .

 


نظر شما :