نشست نقد و بررسی کتاب دانش در مصاف؛ تاریخ شفاهی حضور جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، به بهانة برگزاری این نشست، به گفتگو با محقّق این اثر، آقای دکتر سیّد حمیدرضا رئوف نشستیم و ایشان توضیحاتی به شرح زیر دربارة این کتاب ارائه کردند.
کتاب دانش در مصاف؛ تاریخ شفاهی حضور جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس، بخشی از خروجی فاز اوّل طرح پژوهشی کلانی است که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در حال اجرا است. عنوان این طرح پژوهشی «بررسی نقش و عملکرد جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس» است که فاز اوّل آن، بررسی ده واحد سازمان جهاد دانشگاهی به این شرح بود:
1. جهاد دانشگاهی تهران؛ 2. جهاد دانشگاهی امیرکبیر؛ 3. جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران؛ 4. جهاد دانشگاهی استان خوزستان؛ 5. جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی (تبریز)؛ 6. جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان؛ 7. جهاد دانشگاهی علم و صنعت؛ 8. جهاد دانشگاهی صنعتی شریف؛ 9. شاخة علوم انسانی جهاد دانشگاهی؛ 10. جهاد دانشگاهی واحد کرمانشاه.
با پایان یافتن فاز اوّل این طرح، خروجی پژوهشی (تحقیقی ـ تحلیلی) و اسنادی به دست آمد که بخش اسنادی آن، شامل: مصاحبهها، گزارشها، نامهها و تصاویر مربوط به عملکرد این ده واحد در طول دفاع مقدس در قالب کتاب دانش در مصاف منتشر شده است. البته نیاز به گردآوری و تحقیق بیشتر در بخش مصاحبهها و اسناد همچنان احساس میشود تا اطلاعات به نحو جامع احصا و ارائه گردند. از اینرو، امید داریم در فاز دوّم و گام های بعدی این طرح کلان، تکمیل اطلاعات فاز اوّل نیز صورت گیرد. از همینرو، خروجی پژوهشی و تحلیلی فاز اوّل پروژه هنوز منتشر نشده است.
موضوع بررسی نقش و عملکرد جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس یک پروژۀ تاریخ شفاهی در ذیل طرح کلان کارنامة «عملکرد و دستاوردهای سازمانها در طول دفاع مقدس» است که در دهة نود شمسی با توجه به لزوم شناسایی عملکرد و میزان مشارکت سازمانهای غیر نظامی در طول جنگ و نحوة عملکرد آنها در این باره، مورد توجه سازمانها و نهادهای پژوهشی مرتبط با مطالعات تاریخ شفاهی و تاریخ جنگ قرار گرفت. ضمن آنکه در همین دهه، با رشد مطالعات و پژوهشها در حوزة تاریخ شفاهی در کشور، موضوع تاریخ شفاهی سازمانها و بررسی تاریخچه، نحوة شکلگیری و رشد و جایگاه آنها در تاریخ اجتماعی کشور، توجه زیادی را به خود جلب کرد. از همینرو، شاهد آثار زیادی در این زمینه و با محوریت تاریخ شفاهی در این دوره هستیم.
برای معرفی بیشتر این کتاب باید با تقسیمبندی کلی دربارة پژوهشهای تاریخی، بحث را تدقیق و متمرکز کنم. برخی از پژوهشهای تاریخی که با امر تاریخی به عنوان مسئلۀ اصلی در پژوهش سروکار دارند، برای شناسایی و کشف مسئلۀ اصلی خود و جوانب آن، در کنار دادهها و اسناد تاریخی مختلف، گاهی به روایتهای شفاهی افراد مطلع و مرتبط نیز رجوع میکنند. پژوهشهای تاریخ شفاهی جزو این دستهاند. البته میزان و حجم مراجعه به این روایتها میتواند شدّت و ضعف داشته باشد. به این معنا که برخی پژوهشها کاملاً با محوریت جمعآوری اطلاعات از افراد مطلع و مرتبط با موضوع پژوهش خود سامان مییابند و برخی دیگر، نیاز دارند بخشی از اطلاعات و مدارک خود را مبتنی بر روایتهای شفاهی افراد مطلع و مرتبط فراهم آورند. پژوهشهای تاریخ شفاهی منتشر شده در کشور نیز غالباً در ذیل یکی از این دو صورت جای میگیرند:
الف) پژوهشهایی که از مستندات شفاهی به عنوان بخشی از مدارک تاریخی برای فهم بهتر امر تاریخی خود سود میبرند؛
ب) پژوهشهایی که با هدف ثبت و ضبط دادههای شفاهی ذیل موضوعی تاریخی به ثبت و انتشار تاریخ شفاهی اقدام میکنند.
پروژة «بررسی نقش و عملکرد جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس» جزو پژوهشهای صورت نخست است که در بررسی خود، در کنار اسناد و مدارک، اطلاعات درون سازمانی واحدها (ده واحد جهاد دانشگاهی) و پایش اسنادی در دیگر پژوهشها و بانکهای اطلاعاتی این حوزه، به مصاحبه و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی از مطّلعان و اشخاص مرتبط با این واحدها (ده واحد جهاد دانشگاهی) دربارة نقش و عملکرد جهاد در طول دفاع مقدس همت گمارده است. البته بخش عمدة اطلاعات در این پژوهش نیز متکی بر دادههای شفاهی است و مستندات و مدارک نقش تأییدی و تکمیلی را ایفا کردهاند. با توجّه به همین انباشت اطلاعات و مدارک در فاز اوّل این پژوهش، تصمیم بر آن شد این اطلاعات در قالب تاریخ شفاهی عملکرد ده واحد جهاد دانشگاهی در طول دفاع مقدس منتشر شود تا:
اول. با انتشار مصاحبهها و مدارک، دادههای تکمیلی از سوی دیگر مطّلعان به سوی محققان این پروژه منعکس شود؛
دوم. با انتشار مصاحبه ها و مدارک، دادههای مفیدی برای دیگر پژوهشها در این حوزه فراهم آید و انعکاس این دادهها در دیگر پژوهشها و در کنار دیگر اطلاعات، زمینه پایش اسنادی را بهتر فراهم آورد؛
سوم. با انتشار مصاحبهها و مدارک، ارزیابی و ارائۀ نظرات و پیشنهادات از سوی دیگر متخصصان صورت گیرد تا در فرایند اجرا و تکمیل فازهای بعدی پروژه چراغ راه محققان شود.
بر این اساس، در کتاب دانش در مصاف تلاش شده است مصاحبهها با تفکیک واحدها و ارائه مستندات مربوط به هر واحد در انتهای هر قسمت و در نُه بخش (واحد کرمانشاه حذف شده است) تنظیم شود. نحوة ارائۀ مصاحبهها در پژوهشهای تاریخ شفاهی معمولاً به سه صورت قابل ارائه است:
- ارائۀ متن مصاحبهها به صورت پرسش (مصاحبهگر) و پاسخ (مصاحبهشونده) که ارائه صورت خام متن مصاحبه با ویرایش صوری و ساختاری است؛
- تبدیل متن مصاحبه از گفتگوی دو طرفه، به روایت سوم شخص و طبقهبندی و گاهاً مستندسازی محتوای مصاحبه بر اساس اطلاعات ارائه شده در قالب تیتربندی و صورتبندی موضوعی؛
- مشخص کردن موضوعات ارائه شده در مصاحبهها و تنظیم متن همة مصاحبهها به صورت گزارشی یکدست و جامع با فهرست موضوعی و ارجاع به راویان در متن یا ذیل متن.
متن مصاحبهها در کتاب دانش در مصاف به صورت دوم تهیه شده است تا هم کمترین دخالت در متن مصاحبهها صورت گیرد و علاوه بر امانتداری زمینه بهره برداری در دیگر پژوهشها را فراهم آورد. علاوه بر آن، متن روایی یک دست و خوشخوانتری برای مخاطبان ارائه شود. در برخی مصاحبهها که نیاز به اطلاعات تاریخی برای فهم بهتر بستر وقایع بوده است، این اطلاعات به صورت پاورقی درج شده است. همچنین، در برخی مصاحبهها که از دقت بالا و مطابقت زیادی با اسناد و مدارک برخوردار بود نیز ارجاع به اسناد صورت گرفته است. از آنجا که پژوهش برای تکمیل اطلاعات و تحلیلهای نهایی نیازمند تکمیل اطلاعات از واحدهای متعدد جهاد دانشگاهی است، امیدواریم پس از اتمام طرح یا دستیابی به دادههای بیشتر، گزارش و خروجی بخش پژوهشی این طرح نیز منتشر شود و در آن به ارائه فرم و ساختار پرسشها و نحوة تحلیل و طبقهبندی دادهها بپردازیم و نتایج را به نحو مبسوط و دقیقی بیان کنیم.
با این حال، متن کتاب که مشتمل بر دادههای فاز اول پژوهش مذکور است، حجم زیادی از اطلاعات و گزارشها را از عملکرد جهاد دانشگاهی در طول جنگ تحمیلی داراست و حوزههای متعددی از عملکردهای پژوهشی، فرهنگی، پشتیبانی و مانند آن را در طول دفاع مقدس شامل میشود. امید آنکه محتوای این کتاب برای پژوهشگران این حوزه سودمند باشد و کمک کند تا اطلاعات تکمیلی که دور از دسترس یا از دیدمان مغفول مانده است، از طریق دیگر محققان با ما به اشتراک گذارده شود. برای بهبود فرآیندهای این پژوهش، پذیرای نقدها و توصیههای محققان این حوزه خواهیم بود.
نظر شما :