بررسی چالشهای صنعت گردشگری به مناسبت پنجم مهر (۲۷ سپتامبر) روز جهانی گردشگری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی؛ به مناسبت پنجم مهر (27 سپتامبر) روز گردشگری روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در گفت و گویی با دکتر ایرج قاسمی دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه، مؤلف دو کتاب «نوآوری گردشگری منطقهای» و «برنامهریزی کالبدی گردشگری روستایی» و مجری طرح پژوهشی «طرح عملیاتی و راهبردی گردشگری استان قزوین» به بررسی صنعت گردشگری و چالشهای آن پرداخت.
دکتر قاسمی در بررسی صنعت گردشگری و چالشهای آن بیان نمودند: گروه مدیریت و برنامهریزی شهری و منطقهای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، چندین طرح پژوهشی با رویکرد توسعه شهری و منطقهای انجام داده است که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم با حوزه گردشگری شهری یا روستایی مرتبط بوده و نتایج این طرحها برای سیاستگذاران مثمر ثمر بوده است.
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی شهری و منطقهای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در زمینه اهمیت صنعت گردشگری افزودند: صنعت گردشگری در برخی از شهرها و روستاهای کشور می تواند پیشران و محرک توسعه قرار بگیرد. امروزه گردشگری به مثابه نوآوری اجتماعی مورد توجه جدی قرار گرفته است. گردشگری در سالهای طولانی به یکی از روشهای توسعه و توسعه منطقهای تبدیل شده است. هرچند در کشور ما صنعت گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما میتوان با بهره بردن از این قابلیت و صنعت به درآمد ارزی نیز دست یافت.
وی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و توسعه آن در روستاها گفت: توسعه روستاها، شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته میتواند با تکیه بر صنعت گردشگری هدف توسعه قرار گیرد. در حال حاضر مقاصد گردشگری علیرغم داشتن جاذبههای زیاد نتوانسته جایگاه مناسبی در اقتصاد محلی و منقطهای پیدا کند. مناطق کمتر توسعه یافته و محروم شده از کشاورزی و صنعتی یکی از جاذبههای گردشگری به شمار میرود که تاکنون توسعه لازم پیدا نکرده است.
مؤلف کتابهای نوآوری گردشگری منطقهای و برنامهریزی کالبدی گردشگری روستایی دلایل عدم توفیق گردشگری در ایران را اینگونه بیان کرد: بررسی دلایل این عدم توفیق نیاز به مطالعه گسترده دارد. ولی به صورت مقدماتی میتوان گفت مجموعه عوامل ساختاری و پشتیبان در این موضوع تاثیر دارد. یکی از این عوامل که میتواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری داشته باشد، توجه کم یا بیتوجهی به نوآوری آن هم در چارچوب توسعه منطقهای است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و پژوهشگر در حوزه گردشگری درخصوص اهمیت گردشگری و نیاز روزافزون جامعه به این صنعت افزودند: از اواخر دهه گذشته، برای پاسخ دادن به این نیاز، رشته گردشگری به عنوان یک رشته در گروههای توسعه دانشگاهها مطرح شد همچنین برنامهریزی گردشگری زمینه توسعه در مراکز علمی و دانشگاهی شد. اگرچه هرکدام از مطالعات موردی انجام شده در زمینه علوم دانشگاهی در درک و شناسایی مقاصد گردشگری به عنوان نظام نوآوری سهیم هستند، اما هر یک از آنها داستان جالب خود را دارد که روند تصمیمگیری در شرایط خاص را مطرح میکند.
وی ادامه داد: صرفاً افزایش تقاضای گردشگری کافی نیست، بلکه باید مدیریت مقصد و هماهنگی میان عناصر گردشگری تقویت شود تا هزینههای گردشگران در منطقه رسوب کرده و توسعه پایدار حاصل شود.
دکتر قاسمی در پایان گفت: مجموعه پژوهشگاه در طی سه دهه فعالیت خود در گروه برنامه ریزی شهری و منطقهای در حوزه گردشگری و تدوین چندین کتاب و انجام طرح پژوهشی اهداف زیر را پیگیری کرده است
• ارتقای دانش اجتماعی و فرهنگی مرتبط با گردشگری
• کمک به سیاستگذاریهای ملی در زمینه گردشگری پایدار
• بررسی تأثیرات اجتماعی و روانی گردشگری بر جوامع محلی توسعه مدلهای نوآورانه برای مدیریت گردشگری شهری و منطقهای
در پایان دکتر قاسمی خاطرنشان کرد: امروز گردشگری خارجی نیز به مجموعه گردشگری افزوده شده است. با این حال محدودیتهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی نتوانسته به توسعه گردشگری منجر شود. امید آنکه گردشگری توان لازم برای توسعه در حال و آینده را بر عهده گیرد.

نظر شما :