نشست «نسبت تعلیم و تربیت اسلامی با ساحات نفس»گروه الهیات و فلسفه برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نشست تخصصی طرح «نسبت تعلیم و تربیت اسلامی با ساحات نفس» در ساعت 11:15، تاریخ 18 آبان به صورت مجازی برگزار شد. مجری طرح و ارائهدهنده این نشست، آقای سید حمید رئوف، ارائه اهم نتایج طرح را بصورت نشست تخصصی ضروری خواند. این طرح، یکی از طرحهای شبکه برنامه گروه الهیات با نام «انسانشناسی مقایسهای» است در پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به انجام رسیده است.
تعلیم و تربیت از جمله مباحث مهم در حوزه علومانسانی تلقی میشود؛ زیرا موضوع ارتقاء انسان از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در حوزه تعلیم و تربیت معنا مییابد. روش گذار انسان از منظر تعلیم و تربیت، ناظر بر دریافت تعالیم و آگاهیهای لازم و نهادینه ساختن آنها و سرانجام عینیت و بیرونریزی آنها در قالب رفتار است. در این میان، دین و تعلیم و تربیت دینی از شاخصه ممتازی برخوردار است؛ زیرا برای سیر انسان از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب واجد تعالیم و برنامههای تربیتی مشخصی است. بطور کلی، تعالیم دینی سطوح متعدد تعامل انسان با خدا، تعامل انسان با خود، تعامل انسان با دیگر انسانها و تعامل انسان با جهان پیرامون را تشکیل میدهد. نظر به جایگاه ویژه جامعه و مناسبات انسان در آن، موضوع تعامل انسان با دیگر انسانها از اهمیت ویژهای در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار است. مسئلة این طرح نیز ناظر بر اهمیت روابط انسانی او، شناسایی تعالیم قرآنی در حوزه روابط انسان با دیگر انسانها و نسبت آن با ساحات نفس آدمی است.
روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. شناسایی و دسته بندی تعالیم قرآن در بحث تعاملات انسانی رویکردی توصیفی است. همچنین، شناسایی چگونگی ارتباط این تعالیم با ساحات نفس در انسان از رویکرد تحلیلی بدست میآید. از طریق شناسایی نسبت تعالیم با ساحات نفس مشخص خواهد شد که قرآن در الگوی تعلیمی خود، برای القاء مؤثر تعالیم، به کدام یک از ساحات سهگانه نفس (باور یا عقیده؛ عواطف یا احساسات؛ عمل یا رفتار) بیشتر توجه کرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که عواطف نقش پررنگتری را در سطوح متعدد تعاملات خانوادگی ایفا میکند. همچنان که ساحت باور و عقیده در مناسبات مربوط به جامعه از منظر دینی نقش برجستهتری دارد. کلیدیترین نتایج این پژوهش نشان میدهد که: الف) ساحت عواطف نقش برجستهای در پذیرشهای ایمانی و تبعیت افراد از اصول دارد؛ ب) ساحت باور نقش مهمی در تحقق و کنش بر اساس ضوابط دینی ایفا میکند؛ ج) اگرچه تفکیک عواطف و باور در تحقق افعال بسیار دشوار است، اما تعالیم دینی از طریق تفسیر حیثیتهای متفاوت امور، نقش عواطف یا باور را در تحقق افعال برجسته میسازند. د) بر این اساس، لازم است که در انتقال درست تعالیم دینی برای تحقق بهتر رفتارهای دینی، به نسبت تعالیم و ساحات نفس توجه جدی صورت گیرد
نظر شما :