حضور پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در سکونتگاه های غیررسمی

راه اندازی دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در محله خط ۴ حصار – استان البرز

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۹ کد : ۳۱۶۷۰ اسلاید اصلی پژوهشی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، در راستای سیاست های خود مبنی بر ضرورت انجام طرح های پژوهشی کاربردی و با تکیه بر تجارب متعدد پژوهشی در حوزه بافت های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، نسبت به مشارکت در طرح ملی راه اندازی دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی اقدام نموده است.
راه اندازی دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در محله خط ۴ حصار – استان البرز

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، دکتر غلامرضا اسکندریان عضو هیات علمی پژوهشگاه و مدیر علمی دفتر تسهیل گری و توسعه محلی در محله خط 4 حصار – استان البرز از راه‌اندازی این دفتر خبر داد و بیان داشت؛ محله خط 4 حصار و حصار پایین از جمله محله‌های شهر کرج در استان البرز است که با برچسب "غیررسمی بودن"، از دریافت بسیاری از خدمات شهری محروم مانده و در فرآیند توسعه، مورد غفلت واقع شده است. مسکن غیر مقاوم و ناپایدار، شرایط نامناسب سرانه‌های خدماتی در محله، عدم دسترسی به فاضلاب شهری، نرخ بالای بیکاری، معیشت ناپایدار، توزیع و مصرف گسترده مواد مخدر در محله، تراکم جمعیت از قومیت‌های مختلف و ... ، از جمله ویژگی‌های قابل مشاهده در این محله است.
وی در ادامه افزود، حضور در این محله و ایجاد دفتر توسط پژوهشگاه، فرصت مناسبی است تا ضمن کاهش فاصله پژوهشگران با جامعه هدف، بسیاری از یافته ها و دستاوردهای پژوهشی را به صورت عملیاتی و در جهت توانمندسازی و بهسازی شریط محله به کار گرفت.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه با بیان اینکه فعالیت دفتر تسهیل گری و توسعه محلی در این محله، متاثر از رویکرد کلان توانمندسازی، بر این اصل بنیان نهاده شده است که با اعتماد سازی و جلب مشارکت حداکثری ساکنین محله در فرآیندهای شناسایی و اولویت بندی مهمترین مسائل و مشکلات موجود و کشف و تقویت سرمایه ها و دارایی های موجود، می توان تصویر مناسبی از نیازها و ظرفیت های واقعی جامعه هدف را در استان منعکس کرد و از این طریق، دستگاه ها، نهادها و سازمان های مسئول را مجاب به حضور موثر در محله نمود.
گفتنی است این دفتر از مهرماه 1399، فعالیت خود در محله را آغاز نموده و تاکنون با جلب مشارکت مردم محلی، معتمدین محلی، نهادهای فعال محلی از جمله بسیج، پایگاه فرهنگی، خانه بهداشت و ... و ارتباط مستمر با استانداری البرز، شهرداری و سایر دستگاه ها و نهادهای اجرایی، اقدامات موثری را در محله اجرا نموده است.

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی بافت فرسوده دفتر تسهیل گری سکونتگاه های غیررسمی غلامرضا اسکندریان


نظر شما :