دومین پیش همایش بین المللی ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم با موضوع "رویکرد ادیان به گوناگونی فرهنگی و رواداری"برگزار شد

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۴ کد : ۴۹۸۴۴ پژوهشی نشست و سخنرانی ها
دومین پیش همایش بین المللی ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم با موضوع "رویکرد ادیان به گوناگونی فرهنگی و رواداری" در روز دوشنبه ۲ ابان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ الی ۱۹ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
دومین پیش همایش بین المللی ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم با موضوع "رویکرد ادیان به گوناگونی فرهنگی و رواداری"برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، دومین پیش همایش بین المللی ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم با موضوع "رویکرد ادیان به گوناگونی فرهنگی و رواداری"  با سخنرانی دکتر فراستخواه و دکتر علیخانی  در روز دوشنبه 2 ابان ۱۴۰۱ ساعت 16 الی 19  در  سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

آقای علی اکبر علیخانی در سخنرانی خود با عنوان پارادوکس اسلامی صلح و خشونت در اسلام با اشاره تعریف پارادوکس گفت که درنهایت دو برداشت از اسلام در باره صلح و خشونت وجود دارد. دیدگاهی که اصالت را به خشونت می دهد و یا نتیجه و پیامد آن ترویج خشونت است و دیدگاهی که به صلح اصالت می دهد و خشونت را مردود می شمرد. وی تمسک به برخی آیات، روایات و تاریخ اسلام را برای توجیه خشونت ناروا دانسته و آیات مطلق در مورد جهاد را به آیات مقید احاله می دهد.و یکی از قیود آیات جهاد را دفاعی بودن ان می داند. وی معتقد است این برداشت توسط برخی از اندیشمندان اسلامی اعم از شیعه و سنی سابقه هم دارد. او در ادامه ضمن اشاره به جنگ های پیامبر مجموع کشته های دو طرف را در طی تمامی این جنگ ها حدود 500 نفر بر می‌شمرد. او خشونت ورزی در دوران اولیه اسلامی پس از رحلت پیامبر و دوره‌ای کنونی نه ناشی از متن ئدین بلکه ساختارهای اجتماعی و امیال آدمیان میداند.

عنوان سخنرانی مقصود فراستخواه قضیه شرطیه دین اندیشی و صلح اندیشی بود. وی با انتقاد از بیش تفسیری رایج از متن به فراخور خواست‌های متعدد مفسران در طی زمان‌های مختلف و بار کردن آن بر متن، پرداختن و غرق شدن در تفسیر را از آفات و آسیب‌های اندیشه‌های دینی دانست و بیان کرد در حالی که ساختارهای قدرت در پی تغییر اوضاع به نفع قدرت عموماخودکامه هستند باید از سوبژکتیو و ذهن عبور کرد و  ابژه و عین پرداخت که قواعد خود را بر جامعه مدام تحمیل و حاکم می کند. البته ما برای فهم متناسب بازمان به تفسیر نیاز داریم اما تعرض من به بیش تفسیری است نه خود تفسیر. ضمن ان که باید به ساختار و عینیات توجه کرد و از عین به ذهن رفت و نه از ذهن به عین . در این صورت اگر تفسیرهای دینی از طریق غور در مشکلات عینی برخاسته و دچار بیش تفیسری نشوند، آنگاه می شود به تفسیرهای مناسب و در اینجا متناسب با صلح و پرهیز از خشونت رسید. بنابر این تفسیرهای رسمی از دین که در توجیه ساختارهای قدرت و عملکرد ان هسستند جایی رد این رویکرد نخواهند داشت.

در پایان جلسه پرسش و پاسخ  صورت گرفت بویژه مباحث مطروحه از سوی جناب دکتر علیخانی با پرسش های زیاد حاضران همراه بود.

علاقه مندان برای دسترسی به فایل صوتی کامل این پیش همایش می‌توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

https://drive.google.com/file/d/1uVdfOUQH10dcCbinlXcss7PYkjJvUQJa/view?usp=sharing

گفتنی است این پیش همایش از سوی انجمن مطالعات صلح با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد و همایش اصلی و بین المللی در28 و 29 دی ماه امسال برگزار خواهد شد.


نظر شما :