رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی مطرح کرد

برنامه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برای «رشد تولید» و «مهار تورم»

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۳ کد : ۵۶۵۵۹ اسلاید اصلی پژوهشی
اعلام برنامه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برای «رشد تولید» و «مهار تورم» توسط رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
برنامه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برای «رشد تولید» و «مهار تورم»

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه،آقای دکتر ایرج فیضی با تشریح برنامه های پژوهشگاه در خصوص «رشد تولید» و «مهار تورم» اظهار داشت، در آسیب شناسی مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور و تحلیل موانع پیشرفت و توسعه، بی تردید موانع رشد و شکوفایی تولید که محور اصلی پیشرفت و توسعه کشور است، یکی از بنیادی ترین چالش‌ها شمرده می‌شود که خود سهم بسیاری در تورم‌های مهار نشدنی دارد. این مسائل و مشکلات نه تنها پیامدهای اقتصادی بلکه آثار منفی اجتماعی، فرهنگی، روانی و سیاسی  درپی دارد. تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع تولید طی سال‌های متمادی که درسال جاری موضوع تورم نیز بدان افزوده شده نیز در همین چارچوب معنا پیدا می‌کند. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در سالهای اخیر موضوع تولید و تورم را به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت خود تعیین کرده و فعالیت‌های مختلفی نظیر اجرای طرح های پژوهشی، نشست تخصصی، برگزاری همایش و ... را سامان داده است. این پژوهشگاه در سالجاری نیز با عزمی راسخ تر از قبل و برنامه ای جدی تر، مسئله تولید و تورم را دنبال می کند. مهمترین برنامه های پژوهشگاه در سالجاری بدین شرح است:

اجرای برنامه پژوهشی بین رشته ای پیرامون موضوع تولید

با توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی تولید و وجود تخصص های متناظر با این ابعاد در پژوهشگاه، برنامه ای مشتمل بر حدود 10 طرح پژوهشی برای شناسایی عوامل و موانع تولید از زوایایی چون: فساد و رانت، قوانین و مقررات، همکاری‌های بین المللی، فرهنگ تولیدی و مصرفی و بهره‌وری طراحی شده است.

برگزاری نشست های تخصصی با حضور اقتصاددانان و صاحبنظران کشور

استفاده از تجارب و نظرات و مشورت های دلسوزانه و صادقانه استادان اقتصاد یکی از مهمترین اقداماتی است که در شرایط بحرانی کشور می تواند به مدیریت اقتصادی کشور کمک نماید. پژوهشگاه در این زمینه در اسفندماه سال گذشته همایشی برای ارائه نتایج پژوهش های حوزه تولید برگزار کرد که خوشبختانه با استقبال نهادهای علمی کشور روبرو شد و نتایج 15 پژوهش ملی و موردی در این همایش ارائه شد. همچنین نشستی تخصصی با حضور 16 نفر از اقتصاددانان کشور برگزار کرد. در ادامه این فعالیتها، در سال جاری برگزاری 20 نشست تخصصی با حضور اقتصاددانان برای بررسی هر کدام از موضوعات «تولید» و «تورم» در دستور کار پژوهشگاه است. انشاء الله برگزاری این نشست ها از هفته آینده آغاز و نتایج آن جمع بندی و تلفیق می شود و بصورت بسته‌های پیشنهادی در اختیار مسئولین و سیاستگذاران مربوطه قرار خواهد گرفت.


نظر شما :