ارائه مدل با عنوان "مدل‌سازی توسعه هدایت شغلی در بازار کار کشور" در همایش آموزش عالی اشتغال آفرین

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۶ کد : ۵۷۷۴۰ پژوهشی نشست و سخنرانی ها
"همایش آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی" ذیل "کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور"، با حضور دکتر محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، دکتر واعظ مهدوی مدیرعامل بنیاد همدلان آینده نگران، دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، دکتر ابراهیم صیامی مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی ‍‍وزارت اقتصاد و دارایی، دکتر پورکریمی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر عمران مرادلو مدیرکل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد صادق بیجندی عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی برگزار شد.
ارائه مدل با عنوان "مدل‌سازی توسعه هدایت شغلی در بازار کار کشور" در همایش آموزش عالی اشتغال آفرین

به گزارش روابط عمومی، در این همایش آقای دکتر حسین منّتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، به ارائه سخنرانی با عنوان "مدل‌سازی توسعه هدایت شغلی در بازار کار کشور" پرداختند.

دکتر حسین منتی عضو هیات علمی پژوهشگاه در سخنرانی خود با اشاره به آمارهای اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالی گفت: در کشورهای توسعه یافته میزان بیکاری دانش‌آموختگان آموزش عالی بسیار کمتر از نرخ متوسط بیکاری است. همچنین در کشور در حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموختگان بیکار هستند، حال آنکه براساس بررسی‌های صورت گرفته، نرخ بیکاری دانش‌آموختگان در ایران نسبت به سایر کشورها ازجمله ژاپن (2.47 درصد)، اتحادیه اروپا (5.95 درصد)، افغانستان (14.38 درصد) و پاکستان (10.9 درصد) بالاتر است.

وی در سخنرانی خود گفت: هرچند توسعه آموزش عالی در ایران یک دستاورد مثبت است، اما افزایش تعداد دانشجویان و گسترش کمّی دانشگاه‌ها بدون توجه به ظرفیت‌های موجود و توان و بافت اقتصادی، صنعتی و فرهنگی مناطق مختلف کشور، و در نتیجه ایجاد خیل عظیم دانش‌آموختگان بیکار، از جمله موضوعاتی هستند که فراتر از نظام آموزش عالی، دولت و سایر دستگاه‌ها را با چالش مواجه ساخته است.

وی در ادامه مدل موفق پیاده شده هدایت شغلی در جهاد دانشگاهی را تشریح کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت. در این مدل، به طور همزمان به بخش عرضه (شامل دانشجویان و دانش‌آموختگان) و تقاضای بازار کار کشور (شامل سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف) توجه میشود و تلاش می‌شود بواسطه استعدادیابی و استعدادسنجی در بخش عرضه بازار کار، و بررسی نیازها و خواسته‌های بخش تقاضای بازار کار، یک ارتباط بهینه میان این دو بخش ایجاد گردد. این نظام در کوتاه مدت زمینه اشتغال پایدار دانشجویان و بهره‌وری بیشتر کارفرمایان را فراهم می‌کند و در بلندمدت باعث گردآوری اطلاعات ارزشمندی درخصوص نیازها و خواست‌های کارفرمایان می‌شود که می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران در حوزه آموزش عالی کشور قرار گیرد.

لازم به ذکر است در انتهای همایش لوح تقدیری توسط دکتر محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به آقای دکتر حسین منّتی اهدا گردید.


نظر شما :