هفتمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" برگزار شد

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۶ کد : ۵۹۲۱۴ اسلاید اصلی پژوهشی
هفتمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با حضور آقای دکتر دژپسند، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، آقای دکتر ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق برگزار شد
هفتمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی هفتمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با حضور آقای دکتر دژپسند، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، آقای دکتر ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، آقای دکتر شکیبا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و خانم دکتر شمس الاحرار استاد دانشگاه و همکار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

دکتر دژپسند ضمن بیان علل مختلف بروز تورم در ایران {الف) فشار تقاضا (نقدینگی)، ب) فشار هزینه، ج) ساختارهای نامناسب و د) انتظارات}، اصلی ترین علت را نقدینگی دانستند و گفتند: این نقدینگی ناشی از ساختار بودجه دولت است و دولت جهت رفع کسری خود 3 روش را اعمال می کند، 1-فروش اوراق به بانکها بدلیل عدم خرید آن توسط مردم عادی در شرایط رکود 2- شیفت تامین مالی دولت از بودجه دولت به شرکت های دولتی و از آن به بانک ها 3-اجبار کردن بانک مرکزی به خرید ارز. سپس ایشان اذعان داشتند هر سه گزینه سبب افزایش نقدینگی و بروز تورم می شود. در ادامه ایشان به تورم ناشی از فشار هزینه اشاره کرده و علت را دو عامل زیر دانستد:

 1-افزایش دستمزدها بدون افزایش زیاد قیمت کالاها (که این مساله منجر به تعطیلی بنگاهها می گردد) 2-افزایش قیمت ارز (بدلیل وابستگی مواد اولیه به واردات و بدنبال آن گرفتن وام از بانکها که سبب بروز تورم می شود). پس از آن، ایشان به مشکلات ساختاری کشور و همچنین انتظارات تورمی اشاره کرده و نقش این دو عامل را نیز در بروز تورم موثر دانستند.

در انتها، دکتر دژپسند بهبود روابط سیاسی، اجتماعی، بین المللی و محیط زیستی را جهت بکار بردن هرچه بهتر تئوری های اقتصادی در کشور و بدنبال آن مدیریت م تورم، الزامی دانستند.

پس از آن دکتر ندری مشکلات تورمی را در 3 حوزه ( 1- مشکلات سیاستگذاری 2-مشکلات نهادی 3-حوزه تفکری و اندیشه ای ) تقسیم بندی نموده و بیان داشتند مشکلات سیاستگذاری ناشی از 2 عامل؛ الف) نقص کارشناسی و ب) عدم رسیدن به تصمیم صحیح بدلیل ضعف سیاستگذار و نداشتن اطلاعات کافی) می باشد، که البته این مورد قابل حل است. تغییرات نهادی نیز یک عزم جمعی و همچنین توافق میان حوزه های مختلف را می طلبد بنابراین حل آن دشوار است. مورد سوم نیز ( تفکر و اندیشه)، از حوزه تصمیم گیری قوه مجریه و ... خارج است و شواهد نیز نشان می دهد تا زمانی که تفکر اینگونه است به رشد اقتصادی و همچنین تورم پایین نخواهیم رسید.

در ادامه دکتر ندری بیان داشتند؛ سیاستگذار باید نرخ مطلوب تورم را مشخص کند و ابتدا هدف آن رسیدن به آن نرخ و جلوگیری از نوسانات و بدنبال آن نااطمینانی باشد و این نیز تنها با کمک اطلاعات لازم و کافی و تصمیم گیری قوی سیاستگذار در این راستا امکان پذیر خواهد بود.

سپس دکتر ندری ریشه های تورم را ناشی از 1- رویکرد پولی ( رشد نقدینگی و سرعت گردش پول) 2- ناترازی در بودجه دولت و نظام پولی و بانکی 3-ناترازی در ترازپرداخت های خارجی و 4- نرخ ارز، دانستند.  

بنابراین ایشان راهکارهای روبرو را جهت برطرف کردن تورم ارائه دادند؛ الف-راهکار سریع و کم هزینه: 1-اصلاحات ساختاری (که در کوتاه مدت هزینه بر است و البته باید برای تاثیر گذار بودن برای مردم قابل قبول گردد. 2-روش ارتودوکس (که در یک چارچوب مشخص صورت می گیرد و اشاره به سیاست های مالی و پولی انقباضی دارد). 3-روش هترودوکس (این سیاست که برای یک مدت زمانی صورت می گیرد، برای ایران پیشنهاد نمی شود زیرا سرکوب دستمزد اسمی سبب از بین رفتن طبقه متوسط جامعه می شود. در این روش برای مدتی قیمت ها، دستمزدها و نرخ ارز را برای مدتی فریز می کنند و اگر صحیح عمل نکند بسیار مشکل ساز می شود).     

در انتها دکتر ندری جهت برطرف شدن تورم این موارد را پیشنهاد نمودند: 1- توجه به رشد نقدینگی، 2-کنترل ترازنامه ای، 3-کنترل وارداتی، 4-مدیریت نرخ ارز، 5-6-اصلاحات ساختاری و 6-بکار بردن سیاست ترکیبی ارتودوکس را با فرض وجود مسائل ساختاری، حکمرانی داخلی و آنچه در قانون اساسی می باشد.


نظر شما :