هشتمین نشست تورم با موضوع "راهکارهای مهار تورم در ایران" برگزار شد

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۱ کد : ۵۹۴۲۰ اسلاید اصلی نشست و سخنرانی ها
هشتمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" با حضور آقای دکتر نوری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، آقای دکتر شادکار، مشاور خدمات بانکی و استاد دانشگاه، آقای دکتر شکیبا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و خانم دکتر شمس الاحرار، همکار پژوهشگاه و استاد دانشگاه، برگزار شد.
هشتمین نشست تورم با موضوع "راهکارهای مهار تورم در ایران" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه در این نشست دکتر نوری ضمن بیان وجود پیچیدگی در حوزه تورم، بیان داشتند؛ جهت رفع این مشکل، ابتدا باید دلایل بوجود آمدن آن را بدست آورد و اینکه تا زمانیکه در بحث تبیین به درستی نیاندیشیم نمی توانیم به راه حل مناسب و درستی دست پیدا کنیم. سپس ایشان ادعان داشتند؛ باید مساله تورم را از ابعاد مختلف مشاهده نمود، از جمله؛

1-زمان (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) 2- سیستمی 3-.درونزا و برونزا بودن 4-انتظارات 5-نظام تصمیم گیری اقتصادی 5- نهادی و ساختاری 6- محیط بیرونی

ایشان در ادامه عوامل مختلف مستقیم و غیر مستقیم را در بروز تورم دخیل دانستند. از جمله این عوامل زمان، نقدینگی، رشد اقتصادی (تحریم ها، محدودیت ها، عدم سرمایه گذاری، عدم پیش بینی بحران های اقتصادی) می باشد. سپس بیان کردند: همانطور که در بلندمدت، عامل اصلی بروز تورم نقدینگی می باشد، در کوتاه مدت نرخ ارز می تواند بطور جدی بر روی تورم اثرگذار باشد. همچنین خود نرخ ارز نیز می تواند با اثرگذاری بر نقدینگی، روی تورم نیز تاثیر بگذارد.

پس از آن دکتر نوری عوامل زیر را روی نرخ ارز، و از آن طریق بصورت غیرمستقیم بر روی نقدینگی و تورم اثرگذار دانستند:

1-ناترازی های تراز پرداخت ها (که از طریق عوامل سیاسی و اجتماعی، روابط سیاست بین الملل، سیاست های نادرست، خروج سرمایه ایجاد می شود) 2-ناترازی مالی دولت (بودجه و فرابودجه و ...) 3-ناترازی در نظام بانکی (عدم اقتدار بانک مرکزی و ...) 4-ناترازی در صندوق های بازنشستگی 5-اعمال سیاست های نادرست از جانب دولت 

در انتها، ایشان بکار بردن مجموعه ای از راهکارها را به همراه برنامه ریزی صحیح و زمان مناسب الزامی دانستند و اینکه باید همه موارد از جمله زمان، سیستمی بودن، دورن زا بودن، انتظارات، نظام تصمیم گیری اقتصادی، نهادی و ساختاری و محیط بیرونی را با هم در نظر بگیریم.

پس از آن دکتر شادکار بیان داشتند؛ تمرکز بر روی ساز و کار های مخرب می تواند یکی از راهکارهای اساسی در مهار تورم باشد که از جمله ی عوامل، ضعف در حکمرانی پول است.

ایشان در ادامه پول را یکی از اجرای مهم اقتصاد و بزرگترین بازیگران در این عرصه را بانک مرکزی، بانکها و دولت دانستند و گفتند برای بهبود اوضاع، باید تعادل فعلی را برای رسیدن به تعادل جدید، بر هم زد. از طرفی ایشان بیان کردند وجود بازیگران جدید و بی ثباتی مالی و سوداگری، مخاطره ای جدی برای بانک مرکزی می باشد. بنابراین راهکاری که در این حیطه وجود دارد این است که بانک مرکزی رویکرد فعالی را در دست گیرد و به دنبال آن به سوی تعادل جدیدتر و بهتری گام بردارد.

در ادامه دکتر شادکار ابزارهای جدیدی را برای افزایش حاکمیت بانک مرکزی لازم دانستند. که از جمله این ابزارها: پول دیجیتال بانک مرکزی است که البته باید به مرور زمان و رفع مشکلات حاصل از آن صورت گیرد.

در انتها ایشان حدف بانک های ناسالم را جهت برای حل ناترازی نظام بانکی (امکان خلق پول و ...) و همچنین ثبات شوک های ارزی و بدنبال آن راه حل سریع مهار تورم را تصحیح ترازپرداخت ها و ایجاد سرمایه اجتماعی مناسب دانستند.


نظر شما :