دهمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۸ کد : ۶۰۵۵۳ اسلاید اصلی نشست و سخنرانی ها
به گزارش روابط عمومی دهمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با حضور آقای دکتر پرویزیان، مدرس دانشگاه و نائب رئیس انجمن اقتصاد ایران، دکتر امام وردی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران مرکز و دبیر انجمن اقتصاد ایران، برگزار شد.
دهمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد

دهمین نشست "راهکارهای مهار تورم در ایران" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با حضور آقای دکتر پرویزیان، مدرس دانشگاه و نائب رئیس انجمن اقتصاد ایران، دکتر امام وردی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران مرکز و دبیر انجمن اقتصاد ایران، آقای دکتر شکیبا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، آقای دکتر مطلبی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، آقای دکتر رنجبرکی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و خانم دکتر شمس الاحرار، استاد دانشگاه و همکار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، برگزار شد.

در ابتدا دکتر شکیبا ضمن بیان اهمیت مساله تورم و تولید در کشور، گفتند: تورم در کشور اثرات بسیار بدی را بدنبال دارد از جمله این که سبب شده است بنگاههای تولیدی کمتر از 50 درصد توان تولیدی خود به تولید بپردازند. جهت برطرف کردن این مشکل، شفاف کردن سیاست ها و دقت در سیاستگذاری، تغییر فضای انتظارات، کم کردن دخالت های دولت، اهمیت به بخش خصوصی الزامی می باشد.

سپس دکتر مطلبی گفتند: آنچه در عمل دیده می شود بسیار متفاوت با شعار سال می باشد و اینکه مدیریت بدهی دولت بسیار بعید می می باشد.

پس از آن دکتر پرویزیان ضمن بیان داشتن اهمیت گردهمایی دیدگاههای مختلف جهت برطرف نمودن تورم گفتند: شروع دوره تورمی در ایران از دهه 50 می باشد و آن نیز به سبب وجود درآمدهای نفتی در کشود بوده است. عوامل متعدد می توانند سبب افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم شوند، اما هیچ عاملی امکان افزایش پی در پی فشار برای افزایش قیمت‌ها را ندارد مگر آنکه با رشد نقدینگی همراه شود.

دکتر پرویزیان، تورم را یک پدیده پولی و آن را مربوط به عملکرد بانک مرکزی دانستند. ایشان جان مایه تورم ساختاری بلندمدت را اقتصاد رانتی دانسته و گفتند: مزمن شدن تورم در بلند مدت بدلیل شیوه اشتباه حکمرانی در کشور و همچنین مشکل تورم بلندمدت را ناشی از ناترازی در اقتصاد، تحریک تقاضا و نبود عرضه، ترغیب تجارت بجای تولید و صنعت زدایی، اشتباه گرفن پول با انباشت سرمایه می باشد.

سپس ایشان ارز را وسیله انتقال تورم به آینده دانسته و گفتند این که تورم ایران، ناشی از افزایش نرخ ارز است و یا رشد نقدینگی، هنوز مشخص نیست.

در ادامه دکتر پرویزیان، ریشه های تورم را الف) انتظارات تورمی و ب) وجود پول در تابع مطلوبیت نامیدند و جهت حل این مشکل راه های زیر را پیشنهاد دادند:

1-اصلاح ناترازی اقتصاد 2-اصلاح ناترازی بودجه 3-استقلال بانک مرکزی 3-اصلاح ناترازی شبکه بانکی 4-اصلاح ناترازی تجاری 5-اصلاح ناترازی صندوق‌ها 6-تفکیک بودجه ارزی و ریالی7- رفع انحصارها و انواع رانت 8- تصحیح انتظارات تورمی ( *بهبود سرمایه اجتماعی * پرهیز از شعاردرمانی و تلاش برای اقناع عملی *ارسال سیگنال ضد تورمی *شوک تحریک عرضه *رفع مشکلات سیستماتیک-تحریم) 9- بینش پارادایمی (*پذیرش اصول اقتصاد کلان مدرن* هدایت، رشد درونزا، نرخ بهره و ...

*پذیرش شفاف پارادیم جاری اقتصادی).

پس از آن دکتر امام وردی گفتند: مشکلات تورمی ایران ریشه در سیاست دارد و هر دولتی که بر سر کار می آید خود را درگیر برنامه های بلندمدت نمی کند. افرادی که به مقامات کشور مشورت می دهند به الفبای اقتصادی آگاهی ندارند. ایشان همچنین بیان داشتند: برای حل مشکل تورم قطعا تمامی زوایا باید مدنظر قرار گرفته شود.

دکتر امام وردی، وجود تحریم ها را سبب تشدید مشکلات اقتصادی کشور دانسته و فرمودند باید با دنیا آشتی کرد و به حل مشکلات دیپلماسی کشور پرداخت. از طرفی مبارزه با فساد، از بین بردن انحصارات و ایجاد شفافیت نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. در انتها ایشان توجه به موارد زیر را برای کوتاه مدت در رفع تورم پر اهمیت دانستند:

1-کنترل انتظارات تورمی 2- کنترل شوک های ارزی 3- تقویت نظارت بان مرکزی 4- استقلال بانک مرکزی


نظر شما :